Detta kan vara mitt första inlägg i forumet. Tackar som ödmjukast för all den information som finns att hitta, men i ett gammalt hus med ett väldigt blandat värmesystem är det svårt att hitta riktigt rätt. Dessutom är jag inte jätteinsatt i just kåkens värmesystem, så hoppas få råd av några vänliga själar här
.
Kåken har tre våningar + källare. Tidigare ägare har stukit av golvvärmecentraler från befintligt radiatorsystem på flera ställen och den golvvärmen som var installerad låg löst i bjälklaget. Ett dåligt isolerat bjälklag och spånskivor och golv uppe på det, gör att det inte är mycket värme som tillgodogörs på golvytan. Man hade oxå valt att bibehålla radiatorer i kombination med golvvärmen, kanske var hen inte helt övertygad om att golvvärmen skulle ge så mycket
.
Sedan en tid tillbaka har jag totalrenoverat vån 1. Ny matning har dragits både till vån 1 och 2 (inför framtida renovering). Radiatorer har tagits bort, och LK golvvärme har lagts på hela våningsplanet i spårad spånskiva och fördelningsplåtar.
I LK´s dimensionering fanns en fördelarshunt (VS2) upptagen, men rörmokaren som jag haft kontakt med hävdade att denna inte behövdes och att flödet löser vi från bergvärmepumpen där både en intern och extern cirkulationspump finns installerad.
Nu i veckan kopplades golvvärmen in på vån 1. Dock får jag väldigt lågt flöde i kretsarna, och därmed väldigt lågt värmetillskott. Och nu till det märkliga, det verkar som det lilla flödet som går, går i fel riktning. Temperaturangivelsen i fördelarskåpet är fem grader högre på returen än på tilloppet. Det kan väl inte finnas någon annan förklaring?
Jag bifogar en bild på hur jag uppfattar att värmesystemet hänger ihop.
I mitt tycke är det tre huvudsakliga kretsar. GV vån 1, GV vån 2 och det gamla radiatorsystemet. På det gamla radiatorsystemet har man gjort avstick till två stycken Uponor push 12 kretsar, en på källarplanet och en på vån 3.
Min tanke på sikt är att renovera även vån 2, och då kunna ta bort hela det gamla radiatorsystemet. Värme till vån 3 (värmebehovet är lågt) får då tas från golvvärmecentralen på vån 2. Värme på källarplan får tas från ny matning från värmepumpen.
Men i dagsläget behöver jag antagligen bygga om valda delar för att få GV vån 1 att fungera, och bygger jag om vill jag skapa förutsättningar för att kunna få bra funktion i hela huset även efter renovering av vån 2.
Så åter till frågan, hur bör systemet se ut för att få upp flödet på våning 1, och dessutom i rätt riktning?