Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: WDH JA2921  (läst 19060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 611
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: WDH JA2921
« Svar #60 skrivet: 02 december 2021, 16:03:31 »
Vart iväg på min första felsökning på ej fungerande ”värmepump” och det var en Monomaskin från Jula.

Felbeskrivning = ger ej värme.

Maskinen sitter i en sommarstuga på ca 60kvm - kallt som satan inne ca +3 grader ute -7

Maskinen knuffar runt luften men det är knappt ljummen luft ur maskinen. Inga delmål maskinen den sk leverera ca 1,3kw värme vid -7grader. Så kanske räcker för ett litet kök på 20kvm. Bara att meddela kund att de köpt helt fel maskin för ändamålet. 

Nu ska jag dit efter nyår och sätta upp en ”vanlig” maskin och denna får sitta kvar för endast kylning sommartid.  Så jag tackar och bockar för ett extra jobb och extra maskin att installera.

Dessa verkar vara rena skärpet när det gäller vinterbruk skaplig stödvärme så länge det är plusgrader. Och helt ok kyla på sommaren. Men att kalla det för värmepump är nog fel. Borde kallas AC med stödvärme (vid plusgrader)


Christian Kurz

  • Gäst
Christian Kurz
SV: WDH JA2921
« Svar #61 skrivet: 03 december 2021, 23:45:11 »
Hej
Jag ha pressis installerat 2 stk av denna modellen.
Säckert det dummaste jag ha gjort i livet.
Dom ska klara 60 til 85 m3 mina står i rom på 80 och 85 m3 bra isollerad(50-60 cm i tak 20 til 25cm i vägg  och  dom klarer inte å holder tempen när en körer opp den med värmefläkt tills 20 grader när det är 3-5 minus ute.Slå en avtillegsvärmen så sjunker tempen direkt.
Ha varit i kontakt med leverandör och dom mener det är tenkt som ett tillegevärmare inte som primärt värmare.
Dom menar att du inte skal kunna sammenlikna dom med en split pump. Ha tidligere varmet opp dom samma utrymmen med en splitpump från 2005 på en värmeeffekt på 2.7 kw 
Hverken Jula eller Produsenten  är villigt til å ta ansvar for produktet.
ADVARER for å installera pumpen i bustad da den frysa til på insiden med resultatet att vatten inte kommer fram tils dräneringsslangen men ränner på innsiden av väggen med resultat av vattenskada.
Sitter her med to stk pump som jag tyckte som mange andra skulle slip.pa instalationen  nen är bara 1800tigare.
Så inte köp detta produktet om du inte vilha bekymmer.
Reklamen sier att det är samma effekt ogfordelar en en Split pump men kundservice sier att du inte kan sammenlikna dom.
Monoblocken klarer inte oppvärming själva den må ha hjälp av tillegsvärme och da anser jeg att vitsenär borta.


Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #62 skrivet: 04 december 2021, 18:30:27 »
Då var det min tur.
Igenfryst dräneringsrör och blött inomhus  :(

Känns som ett konstruktionsfel, det har ju varit rätt kallt (-7) men hela funktionen är ju bara fel, den måste ju givetvis fungera i minusgrader.
Borde ju vara uppvärmning på vattnet som ska rinna ut, eller värmeslinga i slangen.

Har kortat ner dräneringsslangen så kort det går nu för en sista test, blir det samma får Jula helt enkelt tillbaka skiten.

Ni som har haft samma fel, hur långt utstick har ni på slangen från huset?

Var lite tveksam från början måste jag erkänna, men tog helt förgivet att den var testad i kyla.

Jula säljer ju den som en luftvärmepump och inte en AC.

Mvh
Micke
« Senast ändrad: 04 december 2021, 23:18:48 av mce73 »

Mv

  • Gäst
Mv
SV: WDH JA2921
« Svar #63 skrivet: 05 december 2021, 09:10:32 »
Svar frpn jula kundtjänst


 

Tack för att du hörde av dig till oss.

 

Om produkten läcker vatten beror den på dräneringsslangen är tilltäppt eller att vattnet inte rinner i rätt riktning.

 

Kontrollera att det inte är stopp i slangen. (smuts eller klämd)
Se till att vattnet har fritt flöde (att de kan rinna neråt).
Klipp av slangen något vid behov.

 

Vill du reklamera produkten kontaktar du leverantören, TMQ, då de själva hanterar reklamationer på deras produkter.

 

Ha en trevlig dag!

 

Med vänlig hälsning/Med vennlig hilsen

 

Tindra

 

Jula Customer Service

Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #64 skrivet: 05 december 2021, 09:51:21 »
Ang Julas svar.
Först så lär ju deras kundtjänst endast jobba efter sina fasta rutiner och standardsvar.
Detta är ju sannolikt ett designfel på produkten.

Att gå vidare direkt mot Clima känns ju tämligen meningslöst om dom inte har en lösning med uppvärmd dränering eller annan lösning för att förhindra frysning.

Jag ska dock testa ett tag till först nu när slangen är kortare.

Jula har ju sålt produkten och bör väl få hantera en retur helt enkelt.
Det är ju 60 dagars öppet köp.

Edit
Har inte ens gått 24H och dräneringsslangen är helt genomfrusen, den sticker ut 8cm från fasaden. Det borde väl inte vara för långt?

Har förövrigt mailat till TMQ.dk  (Klimabrands hamnar man på)

info@klimabrands.dk
service@klimabrands.dk

Tycker att alla som har köpt dessa och har prb borde maila dit.
Jag förklarade att jag ville att apparaten köps tillbaka (om Jula vägrar ta tillbaka den på öppet köp) om dom inte har en lösning på problemet.

Jag ser inte hur man ska kunna lösa detta förutom att försöka få till någon uppvärmning av slangen.

« Senast ändrad: 05 december 2021, 16:25:42 av mce73 »

Asgardpark

  • Gäst
Asgardpark
SV: WDH JA2921
« Svar #65 skrivet: 06 december 2021, 05:18:59 »
Har varit i kontakt med qlima kundtjänst och det är tydligen inte deras bekymmer att pumpen läcker. De säger att det är en stödpump och att man ska ha en annan värmekälla upptill vilket inte står på julas hemsida. Sen är det kallt ute vilket man får tänka på, påpeka att det står att den skulle fungera mellan -15 till+35 fast de svarar de inte på.
Påpeka att Julas kundtjänst sa att de skulle kontakta de och hade många med samma problem de svarar de heller inte på.
Får bli ett besök till Jula i veckan med pumpen och kräva pengar tillbaka för nu är det deras bekymmer då inte qlima eller deras kundtjänst bryr sig.
Här är nummer till qlima kundtjänst 0313045665 om någon vill ringa dit men var beredd på att vänta, sista gången jag ringde tog det över 2 timmar

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2452
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #66 skrivet: 06 december 2021, 11:09:48 »
Nu är det på tiden att Jula får en knäpp på näsan i sina oseriösa värmepumpsaffärer.

Så all lurade på denna produkten gör en reklamation hos säljaren eller gå via kommunens konsumentvägledare till ARN.
Tig för evigt eller anmäl nu!

Ottosson_13

  • Gäst
Ottosson_13
SV: WDH JA2921
« Svar #67 skrivet: 06 december 2021, 12:29:33 »
Hej!
Köpte denna pump för några veckor sedan och fick exakt samma problem som er andra när utomhustemperaturen började gå under nollan. Innan dess var jag faktiskt mycket nöjd med pumpen.

Efter kontakt med Jula blir jag bara hänvisad till Qlima/TMQ.

Har nu mejlat Jula igen där jag förklarat att Qlima inte verkar särskilt intresserade av att hjälpa oss och att jag önskar lämna tillbaka denna värmepump utan tjafs, eftersom den inte håller vad den lovar på hemsidan. Får se vad som händer...

Asgardpark

  • Gäst
Asgardpark
SV: WDH JA2921
« Svar #68 skrivet: 07 december 2021, 09:47:35 »
Ringde qlima igår igen och sa att jag ville ha pengar tillbaka för deras skitprodukt som inte fungerar, dansken skratta bara och sa hejdå.. pratat med Jula om det de är inte deras bekymmer. Jag ska ta allt med qlima, får ett mail av de idag där de skriver att det är Jula som man ska ta reklamation med. Ringde upp Jula och de säger att det är qlima så jag vidarebefordra mailet till Jula så där står jag och är jävligt förbannad nu. Får se vad som händer i eftermiddag då jag tänker besöka varuhuset och reklamera skiten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2452
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #69 skrivet: 08 december 2021, 12:04:31 »
Ringde qlima igår igen och sa att jag ville ha pengar tillbaka för deras skitprodukt som inte fungerar, dansken skratta bara och sa hejdå.. pratat med Jula om det de är inte deras bekymmer. Jag ska ta allt med qlima, får ett mail av de idag där de skriver att det är Jula som man ska ta reklamation med. Ringde upp Jula och de säger att det är qlima så jag vidarebefordra mailet till Jula så där står jag och är jävligt förbannad nu. Får se vad som händer i eftermiddag då jag tänker besöka varuhuset och reklamera skiten.

Danskarna har nog sålt denna utan garantier till jula och danskarna har absolut ingen som helst skyldighet att följa svensk lagstiftning såsom KKL. så tom jag hade skrattat åt dig om jag satt i danmark.

Juridiskt skall du gå på säljaren och är säljaren ett företag i sverige (JULA) så gäller svensk lag.
kontakta som jag skrev tidigare kommunens konsumentrådgivare eller håll för evigt käften.

Utloggad Kurzbo09

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #70 skrivet: 08 december 2021, 20:54:23 »
Ha varit i kontakt med TMQ och dom konstanterade via mail att det inte är fel på dom sitt produkt. Dom är inte intresserad av å ta tilbaks dom da dom endast är tenkt som supplemang tills annan värmekälla.
Dräneringen är tydligen ett lokalt problem som en for fixa själva dom ha inte havt problem med detta si dom.
Ha mailad til Jula om skitten men dom är lika lite villiga tills å hjälpa till. Fick svaret att reklamationer är Qlima ansvariga for inte Jula.
Fick se en instruks i Butiken i Linköping der det står att dom inte fick ta imott reklamationer i Butiken dom ska henvisa tills TMQ.
Ha varit i kontakt med Konsumentvägledarn i kommunen och fått svaret att det är Jula som säljare som ha ansvaret for å ta dom tilbaks. Dom är også ansvarliga for Marknadsföringen som är på hemsidan och i butiken.
Så ska kontakta dom imorron å klargöra det for dom. Annars for det bli ARN med den omtalen det för med seg for Jula. Produkten är inte i närheten av å levera det dom marknadsförer det som. Det kallas for falsk marknadsföring å är grunn nok til å häva köpet.

Asgardpark

  • Gäst
Asgardpark
SV: WDH JA2921
« Svar #71 skrivet: 09 december 2021, 13:01:23 »
Har med varit i kontakt med kommunens konsument rådgivning, de säger som ovanstående säger det är Julas skyldighet att ta emot reklamation. Ringde och tala om det för Jula men de hänvisar till qlima och att jag skulle ta de med leverantören sa i princip att jag inte handlat direkt från leverantör utan av Jula vilket står på mitt kvitto, som vanligt lyssna de inte. Blir arn i helgen.

Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #72 skrivet: 10 december 2021, 17:53:47 »
Håller på och förbereder att kontakta ARN.
Men väntar på några mail från TMQ och Jula innan jag påbörjar detta.  (är ju inte direkt det roligaste man kan göra)

Hittade detta på Qlimas internationalla site ang spec på WDH 129 och 229  (som jag antar är likvärdiga maskiner)

https://www.qlima.com/product-media/10658/Product%20Sheet/PS_WDH229_21_EN_v2.pdf?index=2

Här står det mer realistiska siffror ang temperatur driftområde.  Just drifttemp området är det absolut största problemet enligt mig.


Nordiska specen
Driftområde °C -15 / 35

Internationella specen.
Operating range² °C -5 ~ 25

Den internationalla specen stämmer ju nästan exakt med "våra" problem.
Alla prb började runt -4 till -5 enligt mig.

Kan det vara så att TMQ (Klimabrands etc) har överspecat produkten så att den ens ska kunna säljas i norden.
Med den internationella specen hade jag aldrig köpt den.

Undrar vad Qlima international säger om att köra den i -5 till - 15


Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #73 skrivet: 12 december 2021, 17:54:44 »
Behöver råd från någon som kan tekniken.

TMQ.DK hävdar att problemen med att det isar igen i dräneringen beror på att jag inte har någon extra värmekälla i huset. (dåligt isolerad sommarstuga på 30kvm)

Innan problemen uppstod har maskinen klarat att själv värma upp huset till mellan 13-16grader beroende på vilket rum man mäter.
Den har då varit inställd på 16 eller 17 grader samt fan mode low.

Jag har stängt av maskinen och tinat isproppen i slangen men det frös igen inom 24H, då var det ca -5 ute.
Dräneringsslangen har stuckit ut ca 8cm från huset.

Nu när det uppenbarligen inte finns någon värmeslinga i maskin eller slang så är det väl ifs inte så konstigt att det fryser.
Men TMQ hävdar att det är min innetemp som är problemet.

När den går i defrost läge så blåser den ut kallfuft i det normala utblåset.
Det betyder ju att värmeväxlaren som rumsluften passerar i mitt fall har sugit rumsluften som varit mellan 13-16grader, sannolikt har det blivit kallare mot slutet av defrosten, osäker dock hur länge defrosten körs.

Det jag funderar på är hur rumsluften kan påverka att det ev skulle isa igen ännu mera.

Det som stör mig oerhört är specen som säger att WDH JA2921 ska "Driftområde °C -15 / 35"

WDH 129 som tex Bauhaus / Krauta tex säljer har en spec som säger "Operating range² °C -5 ~ 25"

TMQ vill inte (eller har inte koll) på vad som skiljer dessa två modeller åt.
Det lustiga är att WDH JA2921 finns inte på deras hemsida, men det gör WDH129.
Så eftersom dom uppenbarligen säljer WDH129 så bör dom veta exakt om det skiljer nåt.
Tills dom säger något annat så tror jag att WDH JA2921 är samma maskin med ett eget modellnummer till Jula. (ingen annan verkar sälja den)

I mina ögon så är det ett solklart fall av felaktig marknadsföring.

Ett test vore ju att invänta kallt väder, värma upp huset med annan värmekälla till ca 7-10grader, sedan låta den gå igen.
Isar dräneringen igen denna gång så finns inga tvivel.




 


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #74 skrivet: 12 december 2021, 20:19:10 »
Fråga vilken rumstemperatur de rekommenderar att du har extra element på. Jag gissar på minst 16 grader.
Sen tror jag det är oundvikligt att inte behöva värmekabel i dräneringsslangen ändå. Men det kanske du kan bevisa för dem om du håller 20 grader inne.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!