Tack. Tolkar jag dig rätt så V/H till 50 istället för 55?
Det beror på om värdet anser värmepumparnas temperatur, eller systemets maximala framledningstemperatur (efter elpatron).
Har inte läst Jeff-manualen, men om det anser systemets framledningstemperatur; lämna den på 55. Krävs mer än så tycker jag hyresgästerna får härda ut den lilla temperatursänkningen som kanske blir. Scenariot borde inte inträffa om värmesystemet är dimensionerat för värmepump.
Jag förstår din tanke och det låter helt riktigt då kan de gradvis hjälpa varandra. Jag försökte skissa upp din tanke men tror inte jag har det helt klart med hur det skall shuntas. Se min bifogade Tillskotts-skiss.
Ändringen ser rätt ut. Shunten behöver flyttas till före tillskottet. Shuntens gamla läge kan ersättas med T-kors.
Shuntens läge behöver kontrolleras - alltid öppen från värmepumparna. Vägen direkt mot cirkulationspump ska kunna blockeras. Vägen mot tillskott ska kunna blockeras. Sen behöver rotationen kontrolleras mot hur installationen blev. Öppna och stäng kan behöva skiftas. Shuntarna är väldigt anpassningsbara i många fall. Så man behöver inte ta hänsyn till vad anslutningarna är tänkta att göra så länge man kan kontrollera att det blir som man vill innan den monteras. Förståelsekunskap med andra ord.
Jag har lite beslutsångest om jag ska rekommendera dig att även se till värmesystemet ska kunna köra högre flöde över radiatorerna än vad som passerar värmepumparna. Förmodligen är det en god idé.
Sen är det bara helheten med resten av systemet som inte är helt bra. Men behöver handledas lite av möjligheterna från manualen så det blir så bra som möjligt.
OK jag har mest sett till antal år och då trodde jag de kunde få några år till. Men låt oss säga så här. Jag har relativt billig hjälp till att fixa till detta och tycker själv det är kul att lära mig. Din input är ovärderlig, riktigt imponerad över din kunskap. Vid en sådan här installation borde man haft en extern konsult(HBerggren)
som kunde se över det. Du är inte till salu? 
Jag tycker att alla system ska köras in i det sista och inte kastas ut i förebyggande syfte eller liknande. Enda moderna problemet som tillkommit är den långa leveranstiden på nya pumpar som känns lite oroväckande. De som tvingas köra elpatron hela vintern eller mellan montera något lätt felaktig för att klara ekonomin känns lite tråkigt. Jag antar det i dessa fall är bättre att reparera det man har, delar borde gå köpa från många olika håll om det handlar om en kompressor.
Du har två värmepumpar så risken är ju fördelad.
Men det är mest för att upplysa om allmänna åsikten -> problem + ålder = ut.
Men jag kan sätta mig in i det styrsystemet och kan gå till botten med hur det är tänkt att byggas upp från styrsystemets perspektiv och se hur nära man kom komma det optimala i verkligheten. Den tjänsten går köpa.
Känns som om Everöds elbyrå inte hade helt koll vid tidpunkten de installerade systemet. Fick höra att de var ute och försökte fixa det vid flera tillfällen. Men detta är ju historia och nu står jag med ett system jag skulle vilja få styr på. Skulle jag pensionera det så kommer jag ersätta det med några borrhål. Men plånboken gillar inte helt den investeringen. Kostade betydligt mer än jag räknat med. Men man sparar ju in det hyfsat snabbt om man skulle halvera sin elförbrukning. Frågan är bara om man gör det.
Med tanke på läge i landet kan det vara värt att köra vidare och hoppas på elpriserna håller sig lite mer stabila.
Om elkaoset fortsätter kanske det är bra att spara aktivt till bergvärme.
Nu fick vi vår första riktiga frost här i Skåne och jag kan se att elpannan gick in en timme när det var +2 grader igår. Jag har ställt ner elpannan på 30kw istället för 60kw.
Tycker det är tidigt den går in. Hur tycker du tiderna ser ut på Tillskottsvärmen i Jeff, Vilken parameter är det som gjort att den gått in?
Med bara en ytlig koll tycker jag inte reglertypen matchar hur Nibe eltilskottet bör styras eller elschemat. Blir klart nyfiken på hur det är tänkt att fungera.
Det som händer antar jag är att systemet ser underskott i avgiven värme och på så viss kopplar in tillskott.
Hade värmepumparna gått perfekt så tror jag inget tillskott hade blivit inkopplat.
Borö 46-52 grader( Skall testa sänka till föreslagit 45-50).
Just nu står Borå på 4h innan den kopplar in tillskott samt tillskott är sänkt till 4,5kw från 9kw. Detta kanske bör sänkas eller sättas i samklang med JEFFs tillskotts tider.
I Rego så är det "värme, driftstid vid varmvattenbehov 20min"
Samt
" Varmvatten, driftstid vid värmebehov 30min
Får kika mer i elscheman för att kunna säga något om det. Känns som Rego styr detta tillskottet. Viktigt att veta att styrsystemet har full koll på vilket tillskott som är vilket.
Hur skall man tänka ang stopptemperatur i elpannan. Vad skall jag ställa den manuella givaren i själva Nibe pannan på?
Så lågt som möjligt, men inte så tidigt att den stänger ner när den förväntas vara aktiv.
Vad heter ELK/elpannan lite mer exakt? Försökte hitta en manual.