Sorry för en sen uppdatering. Hade rörisen här och sen kom livet imellan.
Det verkar som om man inte kan läsa av antal starter och drifttid i Rego 800 men det finns lite i Jeffs styrsystem. Litar inte helt fullt på det då VP varit off och styrsystemet kanske är återanvänt. Men det är det enda jag kan hitta.
Drifttid från JEFF styrsystem:
DT.TS 23892t
DT.VPBrad83vvb17
DT.VPA 70258t
DT.VPB 71600t
Rörisen höll med oss att VVC är felkopplad. Han skall beställa hem en backventil och koppla om. Men jag testade koppla ifrån VVC. Bröt slingan så ingen legionella kan få fäste samt stängde cirkpumpen.
Har haft VVC urkopplad några veckor utan klagomål från hyresgäster. Så kanske inte behövs
Håller med att man skall hålla sig över 55 grader i beredaren så det kommer övervakas.
Skönt att detta är ut värden nu kan man börja finjustera värmepumparna utan att den felkopplade VVC ställer till det.
Ställde nu ner VP vattenproduktionsintervall till 46-52grader.
Idag finns en laddgivare nere i beredaren.
Jag tycker båda värmepumparna ska kunna göra uppvärmning och varmvatten fristående.
Du får se vad det finns för inställningar.
T ex förbjuda ena värmepumpen att göra varmvatten under -5 grader ute. Eller annat värde som matchar när uppvärmningsbehovet är över en värmepump.
T ex låta ena värmepumpen börja göra varmvatten när laddgivaren visar 45 grader och andra pumpen 43-40 grader. Eller samma börvärde med annan fördröjning
Detta är en svår bit. Då måste man förstå de olika inställningarna bättre. Jag har bifogat Inställningarna för Jeff styrsytem i första inlägget. Samt det finns riktigt bra beskrivning av dem i manualen för Jeff.
”Elpatronen i Borö bör stötta på ett smart sätt, den får inte ta jobbet från värmepumparna. Men samtidigt om det är störttappning i alla lägenheter måste den hinna stötta. T ex omedelbar start från laddgivare 37 grader och omedelbart stopp 44 grader. Finns det möjlighet till parallella villkor så går det göra det bättre.”
Precis min tanke. Den finns ju där av en orsak och den är kopplad som externstyrning från VP:A Rego. Men VP:A rego har ingen info om temperaturen från Borö. Tempgivaren är kopplad till JEFF.
Det jag ser är att när VP:A startar så startar en nedräknare förtillskott i Rego för VP:A och det verkar som om när den räknaren är på 0 så drar tillkottet i Borö i en timme. Den stod på 60min som standard. Många ställer upp den högre för att minska antal startar. Jag satte den på 4h, så får Värmepumparna kämpa en stund innan den drar. Samt jag begränsade tillskottet i Borö till 4,5kw istället för 9kw och ställde termostaten på 50 grader så den inte stänger av VP:A genom att tillskottet värmer mer än vad VP:A ger . Men den detta förfarande är väl klumpigt. En simpel timer som drar i en timme känns lagom korkat. Jag får se om de får jobba för hårt eller att de går ok. Tycker de slår på och av hela tiden nu.
Men den drar tillskott fast inställningen är satt till ” I tillskottsval blockeras tillskott.”
Jag har extra givare jag kan montera så VP:A för temperatur från Borö. Men kvitterar jag in en T3 givare så får jag upp en massa nya inställningar för VVproduktion och den börjar larma efter ett tag. Jag testade för att se vad som hände.
En annan fråga nu när jag kan finjustera värmekurvan. Hur tycker ni jag skall ställa startkurvan i JEFF. Jeff har ett diagram på sid 8 i sin manual.
JEFF har detta som standard:
Kurva 40grader (Inställning av värmekurva (-talet visar FL bör när utetemperatur är 0°C ).)
Kurva min 10 (Programmera in lägsta tillåtna framledningstemp; oavsett utetemp.)
Kurva max 70 (Programmera max tillåten framledningstemp; oavsett utetemp.)
IVT har:
V 20
H45,6
Enligt de få direktiv som följde med så skulle VH i IVT stå på 40-45. Jag ställde de på 55 pga att det inte finns golvvärme. Rätt eller fel?
Jag har satt rumbörvärde på 22grader och det håller den med råge just nu.
30/60 elpatronen borde bara göra uppvärmningsstöd vid fel på en värmepump, kallare än balanstemperatur för en värmepump. Är båda värmepumparna nere borde den få lov att ge stöd omedelbart oavsett utomhustemperatur eller vid en balanstemperatur för båda, när värmepumparna inte klarar ge nog med värme pga låg utetemperatur utan felkod.
Är det gradminutsystem kan du sätta den vid lämpligt underskott bara
.
Det är fabriksinställningar i Jeff och det är en Gammal NIBE elpanna. Vet inte vad detta system kalla och om det är rätt inställt. Hur tycker ni det ser ut?
Bifogar el-schema för NIBE
Jeff inställningar för Tillskott.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1634671924;topic=75526.0;attach=108590Inga ändringar har gjorts sedan fabrik gällande tillskott. Se bifogat urklipp.
Saxat från JEFF manual.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1634671924;topic=75526.0;attach=108589” 3.1.6 Tillsats in/urkoppling i värmefall
I exemplen nedan antar vi att systemet har två värmepumpar och en tillsats.
Tillsatskällan kopplas i först då värmeunderskottet gått ner till -720 °min. Detta beräknas som
A0+A1 +A2 = -60 -60 -600=-720. Beroende på tillsatsens typ kopplas sedan energin till resp från enligt
följande principer:
3-punkts shunt: Shunt öka resp. minska signaler går ut för att hålla framledningstemperaturen lika med det
beräknade framledningsvärdet.
2-punkts shunt samt elkassett: Shunt/elkassett tillslag sker då framledning temperatur är en grad under
beräknat värde och från vid en grad över. Hysteresen är inställbar via parameter TS.diff. Flerstegs elpanna, sekvensiell eller binär:
Inkoppling av steg kan väljas på två olika sätt:
Antingen via integralens värde, steg ett kopplas in då integral understiger -720. Sedan bestämmer parameter
A3 när följande steg skall kopplas in.
Alternativt ställs Parameter A3 till noll (TEMPSTYR) och då sker in/urkoppling temperaturstyrt med
hysteres 76GLII som ovan och med en inställbar tid mellan stegen TS.stegtid. (anges i sekunder)
En lämplig stegtid för elpannor är antagligen 30-60 sekunder per steg. Man får prova sig fram.
3.1.7 Analog Tillsats styrning
ME80 kan beställas med två analoga 0 – 10 V utgångar. Utgång 1 används för att ge en kontinuerlig 0 – 10
volt utsignal till shunt eller multisteg elpanna för ytterligare finare reglering. Parameter $ bestämmer
brantheten i reglersignalen i förhållande till Integralvärdet så att A3= -1 motsvarar 0,1V ändring i utsignal
för varje steg integralen räknar ner eller upp. Detta är den snabbaste inställningen. För en trögare reaktion,
ändra A3 till -2 eller -3.
Även här kan A3 ställas till noll (TEMPSTYR) och stegningen av utsignalen sker då i steg om 1% var
”TS.stegtid” sekund. Här är en lämplig stegtid 2-5 sekunder.