Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Klurigt värre - Jeff Electronics RD80 som styr två IVT Air 120 Värmepumpar.  (läst 3371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Hey!

Har några frågor som ni säkert kan hjälpa mig med. Detta är min första vattenburna anläggning så det är en hel del att lära sig. Jag gillar att optimera och trixa, men har insett att jag kört fast och behöver experthjälp.
Som ni ser nedan på min fantastiska skiss, så har jag försökt få mig en bild över hur det funkar. 😊
Systemet drivs av två stycken IVT Air 120 (Rego 800) som styrs av ett externt reglersystem Jeff Electronics RD80. Tanken är nog att Jeff skall köra dessa värmepumpar i par och styra värme och tappvatten.
När jag tog över anläggningen i somras så insåg jag efter första el fakturan att något var alvarligt fel. Det var ju inte helt lätt att få bukt på, saknas ett ordentligt överlämningsprotokoll med hur allt skall vara inställt.
Felet var att någon hade fabriksåterställt båda Rego systemen, så värmepumparna producerade inte varmvatten, utan det gick endast på elpatron.
Efter jag ställt in i Rego systemet efter de tre enda inställningarna som fanns med i instruktioner för anläggningen, samt drog ner spetsberedaren till en temp under den lägsta temperaturen för intervallet av tappvattenproduktion. Så började värmepumparna puttra igång.

Dessa tre inställningar skulle göras enligt instruktionerna som medföljde (bilaga Anläggnings instruktioner):
*Värmekurvan ställs till 40-45gr både HV i Rego800.
*Värmesäsongsgräns ställs till MAX.
*I tillskottsval blockeras tillskott.


Mina frågor till de kluriga är:
1/ Värmepatron är kopplad direkt till Rego för VP:A. Men Rego för VP:A har ingen T3 givare för varmvatten inkopplad, vilket gör att det saknas inställningar för varmvattenproduktion. Vad är då meningen med denna styrning? Kan det vara så att om VP/REGO stänger ner eller får larm att värmepatron för spetsberedare går in och tar över?
Btw. Fick denna info från Jeff om deras system "det ingår  inte extra varmvattenhöjning (Legionella) i RD80 då den endast använder energin från värmepumparna för att värma tappvarmvatten"

2/ Jag skulle vilja använda mig av legionella programmet som finns inbyggt i Rego. Men för att göra det behöver jag montera en givare på slingberedaren och kvittera in i Rego. Har testat men får då larm. Det verkar som om man kvitterar in en T3 givare så försöker Rego producera varmvatten. Kan man lura Rego systemet att inte producera tappvatten, men att jag ändå kan köra legionella programmet?

3/ I anläggningen så finns det en slingberedare samt en spetsberedare efteråt. Hur är egentligen tanken att detta skall fungera. Rörisen sa att man skulle ha spetsberedaren som är sist på 60grader. Men när jag testade det så verkar det som om tempen i vattencirkulationen blir högre än den inställda temperaturen för att värmepumparna skall starta. Hjälp mig tänka och kolla gärna på min fina skiss över anläggningen.

4/ Det känns som om värmepumparna inte körs optimalt de stängs av och på samt jag kan se på E.O.Ns loggar att jag har några ordentliga spikar vissa timmar. Jag har bifogat vilka inställningar som var satta när jag tog över, samt om jag själv har ändrat något.
Min personliga tanke är att Jeff borde spegla vad IVT pumparna klarar av. Såsom tider och temperaturer. Som allt är uppsatt nu så är det nästan bara fabriksinställningar. Känns som man borde kunna finjustera Jeff för att maximera och följa IVTs rekommendationer för värmepumparna.
Kan någon vänlig själ kolla över om detta kan justeras bättre?

Hus:

Dåligt isolerat massivt tegelhus.
År 1942.
Ligger mitt i Skåne.
555m2 varav 370 är boyta inklusive trapp, resten källare.
huset består av 4 lägenheter
Stora element ingen golvvärme.
Tappvattencirkulation.
Anläggningen består av:
1 Jeff electronics RD80 Reglersystem
2 IVT AIR 120 med Rego 800 styrsystem.
1 Borö VB 302 Slingtank
1 IVT 300 Cumilus
1 Elpanna 30/60kw

Bifogat:
VVS-ritning
Anläggnings Instruktioner.

Jeff electronics Reglersystem manual
Jeff RD80 inställningar
Jeff skåpsbild

IVT Air 120 installationshandbok
IVT Air 120 produktblad
IVT Rego 800 Inställningar
IVT Rego 800 Elschema
IVT Air 120 teknisk data



« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 11:29:44 av OXYD »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Spännande system! Har du matat in inställningarna som var uppskrivna i RD80 inställningar?

---

Osäker på om kopplingsschemat är rätt avritat eller om det helt enkelt är felaktigt?

VVC:n går klassiskt bara in och ut ur spetsberedaren, inte genom båda. Problemet är att man flyttar värmen från spetsberedaren till Borö och värmer för allt som förbrukas från Borö, så länge spetsberedaren orkar. Men det är tokigt.

Sen ser det konstigt ut med växelventilerna. Följ radiatorreturen, notera flödesriktning, följ till VP A, titta på ingången VP A, då är det en pump i motsatt riktning där. Men förmodligen ska man inte följa det så, utan mot Borö in. Men om värmepumparna lämnar värme så blandas returen med den nya vattnet direkt. Känns inte logiskt. Värmepumparna ska ju kunna suga returvatten direkt, inte efter att man kylt tanken med det.

Följer man växelventilen närmast VP A så kan den suga från stigaren, som går i annan riktning. Känns också fel.

Får se om jag håller med mig själv imorgon..

---

Har systemet fungerat historiskt?

Har du driftdata på pumparna? När ska systemet pensioneras?
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 22:23:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Tack för att du tar dig tid att titta på detta.

H
Spännande system! Har du matat in inställningarna som var uppskrivna i RD80 inställningar?
De inställningar som finns tillgängliga i systemet är handskrivna av mig bredvid fabrikat ställningarna. De var satta när jag tog över i somras.  Jag har bara ändrat på ett få av dem, då har de en extra rad år höger.

---
Citera
Osäker på om kopplingsschemat är rätt avritat eller om det helt enkelt är felaktigt?
Jag hoppas felaktigt men är säkert jag som ritat av fel eller förstått fel. Jag skall ta ett par bilder på respektive fråga du har och lägga upp imorgon.


---
Citera
Har systemet fungerat historiskt?

Har du driftfata på pumparna? När ska systemet pensioneras?
Övertog fastigheten i somras.
Är lite skumt med att bestämma ålder på anläggningen. Men värmepumparna är från 2012 enligt uppgift och det stämmer bra med när de fanns på marknaden. Men Jeffs styrsystem är enligt Jeff bland de sista RD80 de levererade 2005.
Så det känns som elfirma som installerade detta tog två nya värmepumpar och ett gammalt reglersystem.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT

Har du driftdata på pumparna?
Tar gärna fram mer data men vad menar du med driftdata.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Tar gärna fram mer data men vad menar du med driftdata.
Hur många arbetstimmar varje kompressor gått och antal starter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
VVC:n går klassiskt bara in och ut ur spetsberedaren, inte genom båda. Problemet är att man flyttar värmen från spetsberedaren till Borö och värmer för allt som förbrukas från Borö, så länge spetsberedaren orkar. Men det är tokigt.

Precis min tanke. Förstår inte hur det är tänkt att det skall funka. Hittar ingen manual till Borö VB302. Har frågat Borö men de bara hänvisar till IVT och IVT har bara denna. Men där finns inte min modell VB302 med.https://doc.ivt.se/download.asp?pt=fastighet&fn=Manual_Boro_slingtankar.pdf

Hur skulle man egentligen kopplat in spetsberedaren? Eller den skulle egentligen inte varit med i ekvationen. Hade kanske varit bättre att ha en större slingtank och skippat spetsberedare. Den är väl till för om det tas ut massor av vatten så skall den kunna hjälpa till.

btw. Det är fyra lägenheter som delar på vattnet.
« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 11:28:57 av OXYD »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Långa varmvattenledningar kallnar när de inte används. Så tappstället längst ifrån pannrummet kommer ta lång tid innan det ger varmt vatten. En komfortstörning. Genom att alltid cirkulera varmvattnet tillbaka till tanken så är varmvattnet alltid varmt direkt. Förlusten är VVC-pumpen och avgiven värme från ledningen dygnet runt (ev reglersystem kan stänga av på natten).
Men att spola fram en hel ledning från pannrum till tappställe är en förlust i sig, dels vattenförbrukningen och dels all värme som kallnar i ledningen varje gång. Men den förlusten finns ju oavsett och blir lägre utan VVC.

Dag 1-lösning tycker jag är att koppla ur sladden till VVC-pumpen. Stäng av en av servicekranarna för VVC-pumpen så självcirkulation inte är möjlig. Med lite tur har du inbyggd kran i pumpanslutningarna där du kan stänga den ena. Annars borde det finnas på ledningen före eller efter pumpen.
Så kan du se om du står ut med väntetiden under tiden du undersöker resten av systemet.

---

Förra ägarna sa inget om hur värmen har funkat? Ekonomi, komfort eller liknande uttalanden?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT

Dag 1-lösning tycker jag är att koppla ur sladden till VVC-pumpen. Stäng av en av servicekranarna för VVC-pumpen så självcirkulation inte är möjlig. Med lite tur har du inbyggd kran i pumpanslutningarna där du kan stänga den ena. Annars borde det finnas på ledningen före eller efter pumpen.
Så kan du se om du står ut med väntetiden under tiden du undersöker resten av systemet.
---
Tack för tipset. Det tål ju att provas. Jag har inga problem med att koppla om anläggningen om det skulle behövas. Så har du några tips så tar jag gärna emot dem.
Det verkar ju funka hyfsat just nu när spetsberedaren står på 44 grader och VP värmer vatten från 45-54 grader. Men ökar jag spetsberedaren till 60 så verkar jag sätta maskineriet ur spel. Funderar bara om det räcker till i vinter när VP får jobba mer med värme. Vill ju slippa manuellt ändra efterhand.

Bra tips med "Dag 1-lösning" Man kanske skulle vilja stänga returen så lång bort man kan  för att slippa stillastående vatten. Det finns kranar vid VVC pumpen. Efter man ändrat så är det ju inga problem att öka värmen på spetsberedaren längre.

Jag skall följa upp växelventilerna och uppdatera ritningen om jag lyckas klura ut riktningarna.
Förra ägarna sa inget om hur värmen har funkat? Ekonomi, komfort eller liknande uttalanden?
« Senast ändrad: 20 oktober 2021, 12:04:47 av OXYD »

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Förra ägarna sa inget om hur värmen har funkat? Ekonomi, komfort eller liknande uttalanden?
Tidigare ägare hade inte huset så länge och brydde sig inte.
Det jag vet är att värmen måste förbättras vintertid och förbrukningen måste ner. Värmepumparna har inte jobbat optimalt. Det kunde man se på enegiförbrukningen.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Nu spånar en som inte kan vatten här  ::)
Kunde man kopplat som nedan?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Nu spånar en som inte kan vatten här  ::)
Kunde man kopplat som nedan?
Precis så kan du göra!

Bra fångat med problematiken kring stillastående vatten. Om VVC:n tas bort måste du plugga i ledningens ändar så det inte står stilla och bakterierna sprids långsamt ut i ledningssystemet löpande. Dock har du många dagar på dig innan det börjar växa.

Räkna med att behålla VVC:n för nöjda gäster.

Spetsberedaren bör inte vara inkopplad till något styrsystem, den ska köra sitt egna race till 60 grader. Den ska bara slutvärma varmvattnet.
Vissa hävdar 65-70 grader. Huvudsaken är att den inte går under 55 mer än enstaka timmar per dygn, det är min åsikt.
Så inget styrsystem till denna, oftast finns det bimetalltermostat på någon elpatron.

Borö ska laddas med en eller två varmvattengivare. Jag tycker du ska ha den som dedikerad varmvattenberedare upp till  47-50 grader någonstans där. Desto lägre börvärde desto bättre verkningsgrad för värmepumparna att göra varmvatten. Även mindre värmepumpslitage. Men desto lägre temperatur desto mer för spetsberedaren göra varmvatten om den är högt ställd.

Mitt i vintern kan det bli kämpigt att åstadkomma 50 grader eller högre. Då är det bättre att värmepumparna blir lediga tidigare och gör uppvärmning istället för att de ska stå där och "tugga i motvind".
Testa 47 grader om det är varmvattenslinga, annars välj 50 grader.

Laddgivaren bör sitta långt ner i tanken. Sen beror det på hur styrsystemet fungerar om det kan använda en övre givare eller inte.


Jag tycker båda värmepumparna ska kunna göra uppvärmning och varmvatten fristående.
Du får se vad det finns för inställningar.
T ex förbjuda ena värmepumpen att göra varmvatten under -5 grader ute. Eller annat värde som matchar när uppvärmningsbehovet är över en värmepump.
T ex låta ena värmepumpen börja göra varmvatten när laddgivaren visar 45 grader och andra pumpen 43-40 grader. Eller samma börvärde med annan fördröjning.
Elpatronen i Borö bör stötta på ett smart sätt, den får inte ta jobbet från värmepumparna. Men samtidigt om det är störttappning i alla lägenheter måste den hinna stötta. T ex omedelbar start från laddgivare 37 grader och omedelbart stopp 44 grader. Finns det möjlighet till parallella villkor så går det göra det bättre.

---

Sen får du se vad du har för inställningar som gör att de inte blir för upptagna med varmvatten eller uppvärmning. Det brukar finnas ett räkneverk på 20-30 minuter  innan den går över och stöttar det andra.

30/60 elpatronen borde bara göra uppvärmningsstöd vid fel på en värmepump, kallare än balanstemperatur för en värmepump. Är båda värmepumparna nere borde den få lov att ge stöd omedelbart oavsett utomhustemperatur eller vid en balanstemperatur för båda, när värmepumparna inte klarar ge nog med värme pga låg utetemperatur utan felkod.
Är det gradminutsystem kan du sätta den vid lämpligt underskott bara.

---

Så värmepumparna lämnar bara värme direkt till radiatorerna vid uppvärmning utan tank emellan. Du får utvärdera det om gästerna upplever knäppningar i elementen.
Komplettera med utjämningstank i så fall.

---

Inga inställningar ska behöva ändras över året.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Sorry för en sen uppdatering. Hade rörisen här och sen kom livet imellan.
Det verkar som om man inte kan läsa av antal starter och drifttid i Rego 800 men det finns lite i Jeffs styrsystem. Litar inte helt fullt på det då VP varit off och styrsystemet kanske är återanvänt. Men det är det enda jag kan hitta.

Drifttid från JEFF styrsystem:
DT.TS 23892t
DT.VPBrad83vvb17
DT.VPA 70258t
DT.VPB 71600t

Rörisen höll med oss att VVC är felkopplad. Han skall beställa hem en backventil och koppla om. Men jag testade koppla ifrån VVC. Bröt slingan så ingen legionella kan få fäste samt stängde cirkpumpen.
Har haft VVC urkopplad några veckor utan klagomål från hyresgäster. Så kanske inte behövs :)
Håller med att man skall hålla sig över 55 grader i beredaren så det kommer övervakas.

Skönt att detta är ut värden nu kan man börja finjustera värmepumparna utan att den felkopplade VVC ställer till det.
Ställde nu ner VP vattenproduktionsintervall till 46-52grader. 
Idag finns en laddgivare nere i beredaren.


Jag tycker båda värmepumparna ska kunna göra uppvärmning och varmvatten fristående.
Du får se vad det finns för inställningar.
T ex förbjuda ena värmepumpen att göra varmvatten under -5 grader ute. Eller annat värde som matchar när uppvärmningsbehovet är över en värmepump.
T ex låta ena värmepumpen börja göra varmvatten när laddgivaren visar 45 grader och andra pumpen 43-40 grader. Eller samma börvärde med annan fördröjning
Detta är en svår bit. Då måste man förstå de olika inställningarna bättre. Jag har bifogat Inställningarna för Jeff styrsytem i första inlägget. Samt det finns riktigt bra beskrivning av dem i manualen för Jeff.

Citera
”Elpatronen i Borö bör stötta på ett smart sätt, den får inte ta jobbet från värmepumparna. Men samtidigt om det är störttappning i alla lägenheter måste den hinna stötta. T ex omedelbar start från laddgivare 37 grader och omedelbart stopp 44 grader. Finns det möjlighet till parallella villkor så går det göra det bättre.”
Precis min tanke. Den finns ju där av en orsak och den är kopplad som externstyrning från VP:A Rego. Men VP:A rego har ingen info om temperaturen från Borö. Tempgivaren är kopplad till JEFF.

Det jag ser är att när VP:A startar så startar en nedräknare förtillskott i Rego för VP:A och det verkar som om när den räknaren är på 0 så drar tillkottet i Borö i en timme. Den stod på 60min som standard. Många ställer upp den högre för att minska antal startar. Jag satte den på 4h, så får Värmepumparna kämpa en stund innan den drar. Samt jag begränsade tillskottet i Borö till 4,5kw istället för 9kw och ställde termostaten på 50 grader så den inte stänger av VP:A genom att tillskottet värmer mer än vad VP:A ger . Men den detta förfarande är väl klumpigt. En simpel timer som drar i en timme känns lagom korkat. Jag får se om de får jobba för hårt eller att de går ok. Tycker de slår på och av hela tiden nu.
Men den drar tillskott fast inställningen är satt till ” I tillskottsval blockeras tillskott.”
Jag har extra givare jag kan montera så VP:A för temperatur från Borö. Men kvitterar jag in en T3 givare så får jag upp en massa nya inställningar för VVproduktion och den börjar larma efter ett tag. Jag testade för att se vad som hände.

En annan fråga nu när jag kan finjustera värmekurvan. Hur tycker ni jag skall ställa startkurvan i JEFF. Jeff har ett diagram på sid 8 i sin manual.
JEFF har detta som standard:
Kurva 40grader (Inställning av värmekurva (-talet visar FL bör när utetemperatur är 0°C ).)
Kurva min 10 (Programmera in lägsta tillåtna framledningstemp; oavsett utetemp.)
Kurva max 70 (Programmera max tillåten framledningstemp; oavsett utetemp.)

IVT har:
V 20
H45,6

Enligt de få direktiv som följde med så skulle VH i IVT stå på 40-45. Jag ställde de på 55 pga att det inte finns golvvärme. Rätt eller fel?
Jag har satt rumbörvärde på 22grader och det håller den med råge just nu.

Citera
30/60 elpatronen borde bara göra uppvärmningsstöd vid fel på en värmepump, kallare än balanstemperatur för en värmepump. Är båda värmepumparna nere borde den få lov att ge stöd omedelbart oavsett utomhustemperatur eller vid en balanstemperatur för båda, när värmepumparna inte klarar ge nog med värme pga låg utetemperatur utan felkod.
Är det gradminutsystem kan du sätta den vid lämpligt underskott bara
.
Det är fabriksinställningar i Jeff och det är en Gammal NIBE elpanna. Vet inte vad detta system kalla och om det är rätt inställt. Hur tycker ni det ser ut?
Bifogar el-schema för NIBE

Jeff inställningar för Tillskott.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1634671924;topic=75526.0;attach=108590
Inga ändringar har gjorts sedan fabrik gällande tillskott. Se bifogat urklipp.

Saxat från JEFF manual. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;ts=1634671924;topic=75526.0;attach=108589
” 3.1.6 Tillsats in/urkoppling i värmefall
I exemplen nedan antar vi att systemet har två värmepumpar och en tillsats.
Tillsatskällan kopplas i först då värmeunderskottet gått ner till -720 °min. Detta beräknas som
A0+A1 +A2 = -60 -60 -600=-720. Beroende på tillsatsens typ kopplas sedan energin till resp från enligt
följande principer:
3-punkts shunt: Shunt öka resp. minska signaler går ut för att hålla framledningstemperaturen lika med det
beräknade framledningsvärdet.
2-punkts shunt samt elkassett: Shunt/elkassett tillslag sker då framledning temperatur är en grad under
beräknat värde och från vid en grad över. Hysteresen är inställbar via parameter TS.diff. Flerstegs elpanna, sekvensiell eller binär:
Inkoppling av steg kan väljas på två olika sätt:
Antingen via integralens värde, steg ett kopplas in då integral understiger -720. Sedan bestämmer parameter
A3 när följande steg skall kopplas in.
Alternativt ställs Parameter A3 till noll (TEMPSTYR) och då sker in/urkoppling temperaturstyrt med
hysteres 76GLII som ovan och med en inställbar tid mellan stegen TS.stegtid. (anges i sekunder)
En lämplig stegtid för elpannor är antagligen 30-60 sekunder per steg. Man får prova sig fram.

3.1.7 Analog Tillsats styrning
ME80 kan beställas med två analoga 0 – 10 V utgångar. Utgång 1 används för att ge en kontinuerlig 0 – 10
volt utsignal till shunt eller multisteg elpanna för ytterligare finare reglering. Parameter $ bestämmer
brantheten i reglersignalen i förhållande till Integralvärdet så att A3= -1 motsvarar 0,1V ändring i utsignal
för varje steg integralen räknar ner eller upp. Detta är den snabbaste inställningen. För en trögare reaktion,
ändra A3 till -2 eller -3.
Även här kan A3 ställas till noll (TEMPSTYR) och stegningen av utsignalen sker då i steg om 1% var
”TS.stegtid” sekund. Här är en lämplig stegtid 2-5 sekunder.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Har haft VVC urkopplad några veckor utan klagomål från hyresgäster. Så kanske inte behövs :)
Låter märkligt att ingen har klagat, för nog borde de flesta märkt skillnad på hur lång tid det tar innan man får varmt vatten i kranarna.
Om det är långa och grova rör från pannrummet till de lägenheter som är längst bort så får man nog räkna med rejält ökad vattenförbrukning om man stänger av VVC. För rören måste ju spolas igenom med mer än rörens volym om det hinner svalna för mycket i rören sedan förra hyresgästen i samma del av stammen spolade varmvatten.
Någon hyresgäst som stör sig riktigt mycket på det kanske dessutom låter en kran rinna istället för att klaga på att det tar för lång tid att få varmt vatten.
Har du koll på om vattenförbrukningen har ökat?

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Låter märkligt att ingen har klagat, för nog borde de flesta märkt skillnad på hur lång tid det tar innan man får varmt vatten i kranarna.
Om det är långa och grova rör från pannrummet till de lägenheter som är längst bort så får man nog räkna med rejält ökad vattenförbrukning om man stänger av VVC. För rören måste ju spolas igenom med mer än rörens volym om det hinner svalna för mycket i rören sedan förra hyresgästen i samma del av stammen spolade varmvatten.
Någon hyresgäst som stör sig riktigt mycket på det kanske dessutom låter en kran rinna istället för att klaga på att det tar för lång tid att få varmt vatten.
Har du koll på om vattenförbrukningen har ökat?

Du har helt rätt. Vi övervakar redan vattenförbrukningen så skall bli intressant att se hur det påverkas.
Men VVC var inte så lång, den var kanske 20m enkel väg i källaren. Efter 10m tappades två lägenheter och efter 20 två till. Uppåt i huset till våning ett och två går enkelrör.

Den som är först upp på morgonen borde märka det.  :)
« Senast ändrad: 19 november 2021, 12:50:57 av OXYD »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Tycker det var rätt att du höjde till 55 grader som systemframledningstemperatur. Men max från värmepump borde inte vara mer än 50.

Har läst igenom, men inte jämfört mot manual. 3-P shuntat tillskott är bra. Men jag undrar om tillskottshunten verkligen sitter rätt. Hade jag fritt fått välja hade inte tillskottet suttit på/med returen alls. Utan bara shuntat in tillskottet genom att tvinga in en del av flödet (upp till allt) via tillskottet i serie, som sen blir en temperaturhöjande andel som matchar börvärde.

Då är flöde över tillskott variabelt. Men flöde över värmepumparna konstant. Så som det är idag så försvinner flödet från värmepumparna allt mer med ökad shuntvinkel. Om eltillskottet av någon anledning slutar fungera så blockeras all uppvärmning till huset från både värmepumpar och tillskott eftersom det blir bara flöde genom tillskott vid max shuntvinkel. Värmepumparna börjar värma upp sin egna retur och stannar snart.
Förespråkar serie istället och skulle tro manualen föreslår något som påminner mer om serie.

Om värmepumparnas data stämmer så tycker jag systemet ska pensioneras.
Om värmepumparnas data är felaktig, och mycket förväntad livslängd är kvar så tycker jag systemet ska grundligt matchas utifrån Jeff-manualen. Varje avsnitt ska funderas över - vilket val i manualen är optimalt för denna fastighet? Och sedan se till att även rörsystemet är uppbyggt så. En linjär projektmetod istället för agil.

Men det går ju att lösa helt klart. Bara så man får fundera så pengarna inte går till något som kanske behöver pensioneras före det betalar sig. Kolla så styrenheten går att köpa/reparera, ett åsknedslag bort får inte förstöra systemet om du investerat i rätt uppbyggnad.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!