0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En modern form av luftvärme som du uppfunnit alt. optimerat
sak 1: sen separat elmätare på VP'n (TRUST NO ONE)alla bedyrade att min VP'n visade rätt och skulle vara ärlig på förbrukad el. det är den säker (på kompresson). men min hushålls el gick upp betydligt när VP'n installerades. känns som om vp'n gömmer förbrukningen. Jeppe har/hade samma känsla fir sin nibe om jag inte min fel.
sak 2: Elmätare för 240v a 200kr på CO, max 3600wstarta mät. alla saker du kan hitta
köp grenkontakter med strömbrytare på, 25 spänn styck på typ Rusta eller nåt.Standbyströmmen på din maskinpark är nog väsentlig
Motorvärmare och kupevärmare brukar kunna få elmätaren att flyga. tvättmaskiner/disk förbrukar en hel del, för attinte tal om torktummlare. är dessa gamla så kan dom sluka ström i mängder.
Skaffa låg energi lampor där du har lyset på längst stunder, vardagsrum kök och hall för att några exempel.
badrumsgolvet slukar nog mer än du tror, in med en trasmatta där sänk tempen säg att den gått sönder igen
Men du har väl en mix mellen tvätt/torkt./disk-maskinsvärme resp, tv video dvd stereo bioanl. datorer skrivare fax modem.... värme. En modern form av luftvärme som du uppfunnit alt. optimerat
Du avslutar med att nämna Routerns trafo, Rickard...som du rullar på med förbrukningen så blir det snart trafomätning för dig