Nu har projektet avancerat så långt att bilning och urgrävning, isolering (30cm) och betong (8cm) är på plats samt ett golvvärmepaket (Floore) är upphandlat (dock utan shuntpaket med cirkulationspump) men med rostfri fördelare, flödesventiler och avstängningskranar. Att jag valde bort shuntpaketet berodde helt på att Daikin, som tidigare, meddelat att jag skulle få problem med cirkulationslarm (C0).
Den varvtalsstyrda inbyggda cirkulationspumpen (pvm 70w) har klarat cirkulationen med det "gamla" systemet omfattande 17st radiatorer och 2st golvvärmeslingor (16mm cu.rör) sedan maj 2016 och jag vågade inte chansa med ytterligare cp. och få problem nu när det är uppvärmningssäsong.
För att "skydda" det nya golvvärmesystemet funderar jag på att sätta in en vanlig 3-vägs shuntventil ex.vis ESBE`s VTA322 alt.VRG131 med ställdon ex. ARA661 altCRA111. Detta blir naturligtvis krångligare än vad alla golvvärmeleverantörer generellt offererar, och när jag frågar om problem med cirkulationslarm så har dom aldrig hört talas om det i samband med någon annan värmepumpsleverantör.
Det jag egentligen funderar kring är vilken 3-vägs shunt som är lämpligast och även om man skall kombinera med någon automatik som ställer ned framledningstempen till golvvärmeslingorna när det blir kallt.
Upplysningsvis så har jag har inte heller med någon styrning av rumstemperaturen i golvvärmesystemet.
Då jag inte tagit ställning till "shuntfrågan" så ställer jag en DIREKT FRÅGA till Daikin : Är Ert förslag om "ett större 100mm-rör ca 50cm långt...) detsamma som om jag skulle koppla om den 100 lit. "4rörs" knäpptank jag har så att "Daikinpumpen" "bara" jobbar mot den tanken och sedan montera en separat cp och shunt för hela radiatorsystemet (inkl. golvvärmen)