0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ganska sannolikt dags att byta mjukstartskortet som sitter efter motorskyddet.Ibland ser enskilda komponenter på mjukstartkortet även skadat ut.Om du är bekväm med elinstrument så kan du mäta fram att mjuksstarten inte gör sitt jobb.Annars kontrollera kablarna vid kompressorn, sitter de bra så beställ en mjukstart och testa. De har ändå en begränsad livslängd så du slipper de problemet vid annat tillfälle.
Det finns även en kontaktor som ska starta före mjukisen, har den brända kontakter så blir det samma markering av fel, stäng av elen, titta noga och dra med fingret på uppsidan av den, det får inte finns ev. sot eller bli svart på fingret.
Jag har kollat på mjukstartkortet och det är inget som verkar se skadat ut. Försökte hitta kablarna vid kompressorn men jag kunde inte hittat några. Sitter de längst ner i botten? Min svåger brukar vara rätt bra på det där med att mäta sig fram till problem men han visste inte hur man vet att det är rätt eller fel det man kommer fram till?
Terminalen sitter i midjehöjd på kompressorn. Förmodligen enklast om du skruvar av framplåten på värmepumpen. Cirka 8 st skruv, torx 20.Men före kompressorkabeln först kanske. Dvs vid mjukstarten. Hittar ni fel där så är det ingen idé att gräva senare till att börja med.Jag hade mätt spänning under drift mellan inkommande plint till vänster och utgående av samma fas vid mjukstarten. Mäter man spänning så är det någon av delarna som inte fungerar. Precis som när man mäter över en avstängd säkring så blir det spänning med denna metod.Sen kan metoden avgränsas genom mäta fler eller färre komponenter.Mjukstarten reglerar två faser, så den "saknade" fasen får ni mäta vid motorskyddet istället.
Då verkar bara mjukstarten vara kass i alla fall, det är bra!Hur många starter visar den?Har för mig eldkraft har bra pris på dem.När du har spänningsfall så fungerar inte reläerna i mjukstarten som de ska, spänningsfallet varierar från gång till gång när det småeldar om kontakterna. Så det kan hända det är värre vid andra tillfällen.När den löser, får du reseta motorskyddet då?