0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En Siemens är bara så du har till rätt motoreffekt. Se hur mycket kompressorn drar enligt spec.Funderar på om inte billiga mjukstarten gör livet enklare. Håller den 75% av livstiden så räcker ju nummer två tiden ut för hela pumpen.Det beror lite på vad man sen installerar som ersättare, traditionell mjukstart kanske inte ryms i en modernare pump som är bättre isolerad den dagen den mjukstarten behöver bytas. Väljer man inverter finns ingen mjukstart.Så en ny likadan som följer hamnar på begagnatmarknaden eller följer med värmepumpen till tippen om 4-9 år kan vara vägen att gå?
Jag bytte ju min gamla trasiga mot en ny Carlo Gavazzi. Den nya ser ut att vara lite omgjord med nyare komponeneter så den kanske håller lite bättre? Den första höll ca 10 år för mig så det kan ju gå så illa att jag hinner slita ut en till?Hade den gått sönder idag så hade jag satsat på en Siemens.Jag kommer dock aldrig byta ut en hel komponent i förtid, för mig gäller RTF (Run to failure).[/quoteJag vet, det är inte det smartaste att byta i förtid . För mig gäller det mer att slippa problem så långt som möjligt för är det något som kan gå fel så gör det på sämsta möjliga tidpunkt. Tack för åsikt, kan du möjligen något som hjälper mig i valet av version om det skulle bli en Siemens? Någon annan med några tankar?
Siemens bör ha bättre andrahandsvärde.