Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att bedöma offertens rimlighet  (läst 1116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zarrtosht

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att bedöma offertens rimlighet
« skrivet: 04 oktober 2021, 20:08:15 »
Hej!

Jag bygger nytt hus och i standardpriset ingår en NIBE F730 som jag vill få uppgraderad! Jag har även bett om förberedelse för frikyla. Följande har jag fått som offert.

För 64500:- får jag:
- Uppgradering från F730 till S1255 12kW med erforderligt extraarbete och extramaterial (även dragning fram till borrhål). Men inget borrhål i detta pris.
- FLM S45 med erforderligt extraarbete och extramaterial
- Totalt ca 80 m (tur o retur) isolerade plastslangar draget från tvättstugan till tre olika platser i taket för framtida fläktkonvektorer.

Jag gillar inte frikylelösningen. Den känns halvdan och de har varit tydliga med att de är okunniga.

Men jag undrar om offerten är prisvärd eller om den är på tok för dyr?

Blir mycket tacksam för all input gällande det offerterade priset!
« Senast ändrad: 04 oktober 2021, 20:10:09 av Zarrtosht »

Utloggad herr_ozzie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att bedöma offertens rimlighet
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2021, 21:45:07 »
Daikin har ju bergvärmpepump med aktivkyla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att bedöma offertens rimlighet
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2021, 20:30:53 »
Hej!
Frikyla funkar ju bäst med just bergborra, men den vill man ha så kall som möjligt.
En FLM S45 kommer därmed försämra effekten av frikylan.
Problemet är väl att byggnormen föreskriver att man måste återvinna energin i frånluften.
Det borde gå att stänga cirkpumpen på frånluftsåtervinningen sommartid så att man inte värmer köldbäraren för mycket?

Sen bör du inte köra köldbäraren direkt i plastslangar, det är 30 % etanol så man bör ha den i kopparrör.
Alternativet är att värmeväxla köldbäraren mot vatten och kyla med, men då tappar man också lite i verkningsgrad.
Jag skulle valt kopparrör i alla fall, men 80 m låter mycket, man borde ju kunna minska lite på detta?

En Nibe S1255-12 kostar ungefär samma som en F730 så det du betalar för är en FLM S45 + rördragningen, det låter ärligt lite dyrt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att bedöma offertens rimlighet
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2021, 10:22:22 »
Om jag byggde nytt skulle jag nog sätta in en frånluftsvärmepump och komplettera med 2 luftvärmepumpar för tillskottsvärme och kyla.
Det blir nog billigaste lösningen, och kanske bästa, även om det kanske kostar några hundralappar/år mer än att värma och kyla med den lösning du har blivit föreslagen.
Borran kommer ju till, och den är inte heller billig, kanske blir det totalt sett närmare 100 000 kr dyrare med den föreslagna lösningen än med två luftvärmepumpar, och det borde ta flera tiotals år att tjäna in den summan, om det överhuvudtaget går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!