Tack för era svar!
Jag har varierat nya cirk.pumpen men det kan vara att jag är för otålig som vill ha resultat snabbt.
I samband med nya pumpen och nya slingan så bytte jag vxv insatsen också, för den strulade. Nu läcker inte vvb ut i värmesystemet.
Skulle bara vilja visa några värden för att få era synpunkter.
Vred upp rumstermostaten på typ 24 för att tvinga igång vp, som startade strax efter. En stund senare står följande att läsa:
Ute 12
Rum 21.8
Framledn 40(33)
Returledn 32(50)
Varmvatten 54
Integral 5
Brine ut 3
Brine in 7
Efter några minuter stängde vp av, och jag gick upp från källaren.
Ca 20min senare kände jag på rören inne som var varma, så jag gick ner i källaren igen och kollade pumpen som då gick igen:
Ute 11
Rum 21.8
Framledn 40(34)
Returledn 32(50)
Varmvatten 53
Integral -23
Brine ut 3
Brine in 7
Värmekurva 40
Min 20
Max 40
Kurva 5 0
Kurva 0 0
Kurva-5 0
Värmestopp 16
Säger de här värdena er någonting om skillnaderna på fram/retur temp? Undrar lite allmänt, och även därför att pumpen verkar ha startat på min uppmaning i rumstermostaten, sedan stängt av sig efter en stund och sedan startat på nytt, under en ganska kort tid totalt sett.
Och jag undrar också om det är så att framledn. temp normalt sett aldrig ska gå över 40, som jag ställt i kurvan? Om det inte skiljer för mycket till returen så att den måste kräma på mer? Har rumsfaktor 4 och då har jag fattat börvärde på framledning är 48 grader.
Jag tänker att om det är för stor skillnad på temp i framledn och retur så kan den öka till 48 grader tills skillnaden är runt 7-8 grader mellan dom?