Athena är inte mer ”egenutvecklad” än Itec (Samsung)
Iofs ägs ju Thermia av Stiebel så det är i alla fall samma koncern.
https://www.stiebel-eltron.com/en/home/products-solutions/renewables/heat_pump/air-water_heat_pumps/hpa-o_7-13_premium/hpa-o_13_c_premium.html#
Athena har väl hög min. effekt för de flesta normalstora hus som någon redan påpekat.
Generellt:
Var väldigt försiktig med att jämföra ljudnivå mellan olika produkter. Inte många redovisar ljud vid samma driftpunkter tyvärr… Nibe normalt nom. effekt vid 7/45, IVT nom. effekt 7/35. CTC ofta nom effekt vid 7/35 ibland t.o.m. vid tyst läge. (Reducerad effekt)! Många ”Tyskar” ofta vid 7/55 och max fart på fläkten. (Kanske även Stiebel??) Dvs ofta knepigt att jämföra äpplen och äpplen…
Se där.. Undrar vad priset för en sådan pump ligger på i Tyskland..
Den höga minimieffekten, skulle kunna vara en nackdel då huset inte har alltför högt kontinuerligt värmebehov antar jag..? T.ex höst/vår, vilket kan leda till många starter med kort gångtid, sedan av en stund och på igen (med allt vad en uppstart innebär).
Intressant fråga att ta i beaktan, jag är helt ny på det här och har väldigt svårt för att uppskatta mitt hus värmebehov och sätta det i relation till vilken pump som vore bäst.
Bifogar beräkningar från offerten utifall någon är intresserad.
Det där med dB och ljudtryck, det håller jag helt med om. Svårt att jämföra äpplen med morötter. Det vore på sin plats med ett enhetligt system för hur tillverkarna får mäta, så att alla mäter på samma sätt. Är väldigt besvärligt för konsumenten att jämföra olika fabrikat när alla mäter på olika vis. Lite som vilda västern med angivna watt på högtalare och förstärkare.