0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rådet att om möjligt undvika VVC mot värmepump gäller nog fortfarande.Om det verkligen inte finns plats för en spetsberedare i huset finns också möjligheten att köra VVC mot en (jätteliten) spetsberedare i garaget, monterad mellan värmepump och kulvert. Det blir lite större kostnad, men det kanske man tar igen på värmepumpens förbättrade livslängd?
Har man kulvert så kan man styra så att en inre VVB laddas upp och när den antagit en temp som är max så stannar VVC -pumpen. då blir det inga förluster i en kulvert ., Max min termostat som sköter det, samt att VVB spetsar på extra om det behövs.
Fungerar det med el vvb inne eller måste det vara en ”vp vvb”? Finns väl bara inkommande kallvatten i elberedare och varmt ut?
Hur tänker du nu, skall dom då köra vvc mellanspetsberedaren och huset så att kostnaden för vvc blir el istället för värmepump?Kanske ingen dum ide, men det framgår inte riktigt i ditt inlägg vad man skulle tjäna på att ha både VP och spetsberedare i garaget, eller så är det jag som missuppfattar.
Hur tänker du nu, skall dom då köra vvc mellanspetsberedaren och huset så att kostnaden för vvc blir el istället för värmepump?
Går det inte konfigurera eller hårdkoppla VVC-pumpen så den bara går när värmepumpen producerar tappvarmvatten
Går det inte konfigurera eller hårdkoppla VVC-pumpen så den bara går när värmepumpen producerar tappvarmvatten, då skulle man få en viss mängd vv inne i huset som håller värmen i några timmar, och som vi vet så startas ju vv-produktion i värmepumpen rätt snabbt även om inga stora mängder vv tappas - så det kanske skulle kunna fungera.
I fritidshuset har jag VVC från min F1245 via en kulvert till ett annat hus.Jag har satt en anliggningstermostat på VVC-returen, och den är ställd på ca 45°, så när returen kommer upp i den tempen stannar pumpen.Jag styrde VVC-pumpen från AUX-utgången på 1245:an från början, och lade in ett schema som jag aktiverade när någon skulle bo där…//...men nu styr jag via ett schema i en Telldus Net och en fjärrströmbrytare. Via schemat startar jag pumpen varje dag vid 20 och stoppar den kl 10. Dagtid är det sällan någon är i huset. När ingen bor i huset stänger jag av pumpen 20:15, så normalt går den 15 minuter per dygn, för att förhindra att pumpen kärvar ihop.AUX-utgången används nu i stället för att styra den externa cirkpumpen och den pumpen stannar nu när utetempen går över sommarinställningen.