Hej
Har nyligen beställt en cz rx50c och ett t15 aggregat och planerar ny dragning av tilluftskanaler och cirkulationskanal.
Läser jag bruksanvisningen för både t12 och t15 står det att man ska kunna nyttja övervärmen från te.x en braskamin via cirkulationskanalen.
När det gäller t15 så kräver den två motorspjäll ett mellan tilluft och frånluftkanalen som ska öppna vid kyldrift samt ett spjäll vid cirkulationskanalen som också ska öppna vid kyldrift. Båda spjällens kablar ska parallellkopplas in i värmepumpens stryrkortet vilket kommer göra att dessa öppnar o stänger samtidigt. Spjället mellan frånluft och tilluftskanalen får inte öppnas vid sträng kyla vilket skapar ett problem på vintern när man vill nyttja värmen från braskaminen och inte kan öppna det ena spjället utan att det andra öppnar.
Jag har mailat cz och frågat om detta och fick då till svar att spjällen endast ska öppna vid kyldrift och att man inte kan ta tillvara på värmen från kaminen via cirkulationskanalen, tilluftsggregatet är endast till för friskluft. Termostat och värmeflödet kan påverkas om varmluft kommer in.
Väldigt tacksam för att cz tog sig tid att svara på mina frågor men det skapar dock ännu fler funderingar. Hur är det med er som har t12 där det inte finns någon kyldrift. Hur använder ni cirkulationskanalen? Eller har något kopplat in ett t15 och hur gjorde ni?