Hej igen! Nu har jag haft pumpen under uppsikt och utomhustemperaturen har pendlat en del senaste tiden, som kallast ca -10 och som varmast runt 7 grader.
Jag började med värmekurva 40 men noterade snabbt att det blev väldigt varmt inne när det kröp ner under 0 ute. Provade värmekurva 38 och den kändes på det stora hela rätt behaglig men med den värmekurvan noterade jag att pumpen producerade mycket varmvatten. Toppar på
75-80 grader! i varmvattenberedaren. Brine-temp in/ut höll jämn nivå ca-0,5 grader in och ca -3,8 ut.
Då jag blev orolig över den höga tempen i varmvattenberedaren gick jag tillbaka till ursprunglig kurva, 36. Dock utan någon "komfort-justering". Tempen inne har sjunkit. Är runt 20-21 grader (har varit mildare ett tag) och varmvattenberedaren stannar på dryga 62-63 grader som högst.
Med kurva 36 har brine in/ut gått upp och ner (som ett stadigt EKG). Nu är även diffen mellan ut och in mindre. (1-3 grader). In har aldrig varit kallare än 0 grader.
Så mina frågor denna gång:
- Är det normalt att pumpen producerar så mycket varmvatten som den gjort med kurva 38? Bra/dåligt?
- Är det farligt om Brine in är kallare än 0 grader? Det är tidigt på säsongen och jag räknar med att det kan bli ner mot -30 som kallast i vinter. Är det borrhålet som har för dålig kapacitet?
- Är det bättre eller sämre om brinen ut/in ligger på en jämn nivå eller pendlar upp och ner?
Mvh och tacksam för alla svar!
PS, hade tänkt bifoga bilder men begrep mig int på hur man gör
Kalle