Torkelsnorkel beskriv gärna hur du tror att det kommer att gå till att få panasonic att repa din trasiga pump
Vad jag menar är givetvis att Panasonic ger 1 års fabrikationsgaranti - vilket betyder att installatörerna ger det till sina kunder. Sedan är det ju upp till var installatör/återförsäljare att förlänga garantitiden om de har lust, men med följden att installatören inte får reservdelar gratis från sin leverantör efter att ett år har gått, så det får han betala ur egen ficka (om han inte fifflar med serienummer, etc). För att förtydliga mig ytterligare menar jag inte att detta scenario utspelar sig i Sverige, utan nere på kontinenten.
Det är tillverkaren och/eller generalagenten som "bestämmer" praxis för garantitiden. Sverige bestäms den officiella garantitiden av generalagenten, då Panasonic Nordic inte har någon egen direkt "avdelning" för värmepumpar. Allt är överlagt på generalagenten vilket också innebär att det är generalagenten som får ta ansvaret när garantier åberopas, men får reservdelar levererade till sig från Panasonic, troligtvis bara under ett års tid och sedan får generalagenten gräva i sina egna fickor.
Undantagen reservdel: Kompressor (5 års garanti)
Min poäng var bara att det kändes som om inlägget jag citerade tidigare "Kolla garantierna 5 år på kompressorn och ENDAST 1 år på resten. Skit dåligt...." bara skrevs för att misskreditera konkurrenten, då denna "skitdåliga" garanti i regel är den enda som används i Frankrike, Portugal, Italien, Spanien, Grekland, etc.