Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Nibe F2120+VVMS320 – önskar jämnare temperatur i dåligt isolerat hus
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F2120+VVMS320 – önskar jämnare temperatur i dåligt isolerat hus (läst 1449 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
frusnafrun
Gäst
frusnafrun
«
skrivet:
22 september 2021, 17:29:18 »
Citera
I väntan på ev. tilläggsisolering – finns det någon enskild inställning som jag kan laborera med för att få värmeanläggningen att reagera snabbare på sjunkande/stigande inomhustemperatur?
Huset reagerar snabbt på utomhustemperaturen, dvs. det blir svalt vid nattkyla och varmt vid gassande sol, men värmeanläggningen hänger tyvärr inte med. Radiatorerna är bara ljumma på morgonen, men blir väldigt varma på eftermiddagen, precis tvärtemot vad man skulle önska. Den medföljande rumsgivaren är ansluten och aktiverad.
Tacksam för svar utan komplicerade motfrågor
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10213
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe F2120+VVMS320 – önskar jämnare temperatur i dåligt isolerat hus
«
Svar #1 skrivet:
22 september 2021, 17:42:00 »
Citera
Det viktigaste brukar vara att ha rätt grundinställning av värmekurvan med dess lutning och förskjutning. Lutningen bestämmer hur snabbt/kraftigt värmen ökar när utetemperaturen faller. Värmen ska inte öka när utetemperaturen ökar. Man kan koppla rumsgivaren så att den bara visar temperaturen utan att styra temperaturen i värmesystemet. Förskjutningen av värmekurvan ökar man om det ska bli lika mycket varmare inne oavsett utetemperatur. Vilken värmekurva har du nu och när är huset byggt?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
frusnafrun
Gäst
frusnafrun
«
Svar #2 skrivet:
22 september 2021, 17:53:02 »
Citera
Kurva: 9. Förskjutning: 1. Huset är byggt 1964.
Rumsgivaren vill jag absolut styra med, är lättare att förstå än kurvor, lutningar m.m. för mig som är novis.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
22 september 2021, 18:06:35 »
Citera
Ok, kurvlutningen låter bra och förskjutningen något extra hög med +1, istället för standard -1. Rumsgivaren modifierar värmekurvan uppåt eller nedåt med en viss faktor. Att det blir varmare i värmesystemet på eftermiddagen har jag ingen bättre förklaring till än att rumsgivaren påverkar den på något sätt(?) Man ska också komma ihåg att F2120 arbetar med flytande kondenseringstemperatur vilket kan betyda att ibland står den i viloläge och temperaturen sjunker i värmesystemet och ibland kör den för att komma ikapp inställd temperatur och då kan temperaturen i värmesystemet vara tillfälligt högre tills gradminutrarna är noll igen. Det finns ingen shunt som helt jämnt håller en viss temperatur i värmesystemet. Kanske det som du upplever skiljer under dagen med ömsom svala och ömsom varma radiatorer? Det viktiga är att det i genomsnitt blir rätt stabil temperatur i huset t.ex. 21 °C. När solen strålar bör då rumsgivaren eller termostaterna känna av det och minska värmen i värmesystemet.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
frusnafrun
Gäst
frusnafrun
«
Svar #4 skrivet:
22 september 2021, 18:44:53 »
Citera
Okej, tack för genomgången!
Jag gissade att radiatorerna inte blir varma förrän på eftermiddagen pga. någon slags inställd tröghet i systemet, som man enkelt skulle kunna justera uppåt eller nedåt, beroende på om huset är väl isolerat eller ej. Men så enkelt var det nog inte. Får väl läsa på lite mer här i forumet och prova mig fram.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
22 september 2021, 19:10:38 »
Citera
Har man golvvärme i betongplatta tar det lång tid för värmen att ändras och det är värmetrögt (kan ta dygn). Radiatorer har inte samma problem och det går ganska snabbt att få mer värme (någon timme). Har man ett sämre isolerat hus får man ha högre värmekurva men är det byggt -64 borde det vara ca 10 cm isolering i väggarna i alla fall(?) Men taket kanske också bara har 10 cm isolering och där kan man gärna lägga på flera decimeter till. Det beror också på vilka radiatorer man har. Finns modeller som är gjorda för högtemperatursystem 80°/60° och som fungerade bra med oljepanna som man hade då men sämre med värmepumpar som jobbar med lågtemperasystem 55°/45°. Vissa värmepumpar såsom NIBE klarar lite högre ändå men verkningsgraden och besparingen sjunker. Ännu är det lite milt ute för att på ett bra sätt testa värmesystem.
Loggat
frusnafrun
Gäst
frusnafrun
«
Svar #6 skrivet:
22 september 2021, 19:38:27 »
Citera
Hmmmm, tänkvärt!
Har inte golvvärme men mestadels gamla radiatorer och dåligt isolerat papptak. Det brukar bli behagligare inomhus när snön har lagt sig på taket, kanske återkommer jag då!
Loggat
smidese
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
smidese
«
Svar #7 skrivet:
30 september 2021, 23:52:48 »
Citera
Det blir aldrig jämt temperatur i huset om din anläggning styrs av gradminuter! Först bli kallare och gradminuter ökar och sen blir för varmt när värmepump är på jakt efter gradminuter ! Till nibe framledningstemperatur spelt ingen roll, det är gradminuter som pumpen vill nollställa och det är grund till ojämnt värme i huset.
Jag har vvm310 och f2120 och i mitt fall var bättre att avmarkera rumsgivare och avmarkera auto- läge på cirkulationspumpen och köra fast på 18%.
Loggat
Maha56
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 110
Karma +0/-0
Kön:
Maha56
«
Svar #8 skrivet:
15 oktober 2021, 08:57:09 »
Citera
Jag har sänkt filtreringstiden för medeltemperaturvärdet.
Pumpen styr framledningen med hjälp av den och inte den faktiska utetemperaturan.
Jag har fått snabbare reglering av den åtgärden.
Loggat
Vvm310+f2120-16
Megasen
Novis på värmepumpar
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Kristinehamn
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
-
Megasen
«
Svar #9 skrivet:
17 oktober 2021, 08:55:52 »
Citera
Låter intressant, vad hade du innan du ändrade och vad ställde du den på för att det skulle bli bättre?
Loggat
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 755
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Icee
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info