Godkänd av statens provningsinstitut betyder inte att de inte påverkar effektiviteten när du fått påisning, efter en snöstorm, eller under andra förhållanden som inte finns i testlabbet.
Personligen tycker jag att de där husen är ännu fulare än en värmepump, men där är väl smaken som baken.
I mina ögon är en luftvärmepump något av en statussymbol, det är inget man behöver skämmas för.
Om den installeras proffsigt så skämmer den inte nämnvärt tycker jag i alla fall.
När det gäller frågan om de påverkar negativt eller ej tänker jag så här:
Under större delen av året är nog troligen påverkan minimal, det blir uppenbart sämre under drift, men kan ge lite snabbare avfrostning då utedelen sitter lite skyddad från vindar som kan förlänga avfrostningstiden.
Känner till en av näthandlarna som utrustade en "icke nordenanpassad" värmepump som inte orkade avfrosta med ett sånt hus för att den skulle skyddas från de kalla vindarna, vet dock inte om det blev bra, eller om kunden reklamerade hela installationen till sist.
Min största tveksamhet är som sagt utseendet, JAG tycker det blir fulare med ett hus över utedelen.
Är det vad man får ta för att regeringen skall godkänna så köpet så kanske det är en OK kompromiss, men det är i vart fall inget som sonen rekommenderar sina kunder.