Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe Fighter 360P Problem när jag går från SommarLäge till Höstläge
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe Fighter 360P Problem när jag går från SommarLäge till Höstläge (läst 748 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mohaaa
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Mohaaa
«
skrivet:
21 september 2021, 13:34:05 »
Citera
Hej,
Håller på och testar min Nibe 360P inför vintern och hösten och upptäcker att den beter sig helt konstigt så fort jag sätter den i höst/vår läge.
Utetempraturen är just nu ca 14 grader när den är i "sommarläge" så fungerar uppvärmningen av varmvattnet utan några konstigheter och kompressorn visar korrekta värden :
ligger VV givaren (1.0) = 52 grader
Temperatur givaren för kompressor (1.1)ligger ungefär detsamma
Så fort jag ställer om den till höst/vår då sjunker värmen drastiskt:
Temp. givare för kompressor (1.1) sjunker till 26 grader väldigt fort och tar sig inte upp trots att kompressorn arbetar hela dagen
vv givaren (1.0) sjunker ner till 30 grader men går jag tillbaka till sommarläge så värmer kompressorn upp vattnet igen och visar normala värden.
För övrigt kan jag tillägga att jag bytte expansionskärl för 2 veckor men tror inte att detta kan ha något samband med mitt problem ?
«
Senast ändrad: 21 september 2021, 13:51:09 av Mohaaa
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe Fighter 360P Problem när jag går från SommarLäge till Höstläge
«
Svar #1 skrivet:
21 september 2021, 13:49:30 »
Citera
När den ställer till höst/vår så startar cirkulationspumpen och det kalla vattnet ute i värmesystemet kommer in i det dubbelmantlade tankutrymmet. Det gör att temperaturen snabbt sjunker och det kan ta någon timme(?) för kompressorn att arbeta ikapp och få upp temperaturen. Om kompressorn inte startar och klarar detta vid de utetemperaturer som är nu så kan den ha havererat men då får man inte varmvatten i sommarläget heller.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Mohaaa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mohaaa
«
Svar #2 skrivet:
21 september 2021, 14:08:16 »
Citera
Precis som du säger så sjönk temperaturerna väldigt fort men den återhämtar sig inte trots jag har haft den i höstläge sen morgonen.
Kompresson är igång hela tiden när den är i höstläget men inget händer. VV givaren sjunker hela tiden men vrider jag tillbaka till sommar. Då arbetar den upp temperaturen igen.
Bilderna jag bifogat är från höstläge.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
21 september 2021, 14:16:24 »
Citera
Mystiskt, låter nästan som om fönstren står öppna när man samtidigt vill värma upp huset
Om avluftstemperaturen ligger runt 5 °C så ger kompressorn ca 2 kW värme och det måste märkas någonstans.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Mohaaa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mohaaa
«
Svar #4 skrivet:
21 september 2021, 14:25:18 »
Citera
Ja det är mycket märkligt.
Testa pysa ut vatten från säkerhetsventlien som är på 2.5 bar och fyllde på igen utförde detta några gånger och vv givaren sjönk från 45 grader till 28 grader :S
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
21 september 2021, 14:32:11 »
Citera
Om man fyller på nytt kallt vatten i värmesystemet så sjunker panntemperaturen snabbt.
Funderar på om allt kan bero på golvvärme i betongplatta?? Det är då en väldigt stor massa som ska värmas upp och det kan kanske ta några dygn med 2 kW värmeeffekt?
Loggat
Mohaaa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mohaaa
«
Svar #6 skrivet:
21 september 2021, 14:39:37 »
Citera
Det är platta på mark med vattenburet system på ca totalt 150 kvm över hela bottenvåningen.
Tycker ni att jag ska sätta den i vinterläge i några dagar så jag hjälper den värma upp plattan och därefter tillbaka till höst ?
Loggat
perra83
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1447
Karma +0/-0
Kön:
perra83
«
Svar #7 skrivet:
21 september 2021, 14:42:58 »
Citera
Boosta upp tempen med elpatron tillfälligt för att sen återgå till kompressordrift.
Jag gjorde samma sak häromdagen med min 410P. Ställde rumsgivaren på 25°C ett tag och panntempen sjönk till 33°C. När ja ändrade tillbaka till 16°C ökade panntempen rätt snabbt och återgick till sina normala 53°C.
Loggat
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17 *Acetec PD-250 -14 *Östberg Heru 100 S EC -21 *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9 *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh
Mohaaa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Mohaaa
«
Svar #8 skrivet:
21 september 2021, 14:58:58 »
Citera
Har nu gjort följande :
-Satt den i vinterläge
-Ändrat från värmekurva 5 till 6
förskjutning från -2 till +2
Satt alla rumstermostater till max
Så nu får jag nog ha lite is i magen och hoppas på att det fungerar sen
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
21 september 2021, 15:14:19 »
Citera
Golvvärme i betongplatta är väldigt värmetrögt. Tänk på att det tar nog en vecka att få ner temperaturen igen om den blivit för hög.
Åtminstone med stängda dörrar och fönster.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 817
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info