Hej alla,
Jag värmer (tyvärr) delar av huset med el elpanna och den andra delen med en luft/luft värmepump. Huset är renoverat och har en tillbyggnad som är tre år gammal. Det finns vattenburen golvvärme på nedanvåningen (dock är bara halva inkopplad). I den den delen där golvvärmen inte är inkopplad värms det up av en luft/luft värmepump. Vi har tre tonåringar som gillar att duscha, gärna en halvtimma varme dag.
Vi har funderat länge på att köpa en värmepump men det tar rätt många år att tjäna in värmepump. Nu är elpriset galet högt (bor i Skåne) och kommer antagligen bli värre till vintern.
Jag har två alternativ. Antingen köper jag en enklare värmepump, tex från outlet för ca 35' (16kw) som kommer täcka både nya och gamla delen, kan troligen koppla in den själv. Har gjort inkoppling av golvvärmen till nuvarande elpanna själv. Eller så köper jag t.ex. en Panasonic eller Mitschubishi värmepump med varmvattenberedare och då behöver jag troligen låta någon installatör koppla in den och de vill ha typ 20' inkl rot för att göra det. Priskillnaden blir väldigt stor. Fördelen är att jag kan få lång garanti på premiumpumpen, nackdelen är så klart att det är rätt stor prisskillnad.
Hur mycket effektivare är en preimumpump jämfört med en no-name och hur mycket pengar kan man spara på varmvatten per år?
Vi gör av med över 35000 kw, men långt ifrån allt går till värme, har bla en pool och då tre tonåringar som sitter mycket framför datorn, men också är huset nästan helt uppvärmt med el.
Nu när jag skriver detta så lutar det något åt billighetsalterantivet men vad säger folket här?
/N