Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecologic s + ecoair 614m  (läst 1013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Nordlund

  • Gäst
Jonas Nordlund
Ecologic s + ecoair 614m
« skrivet: 14 september 2021, 16:34:22 »
Tja!
Min gamla polar edition 107 rasade förra vintern så nu har jag fått installerat en 614m med styrning ecologic s till befintlig panna (äldre ecoel). Tyvärr var jag inte närvarande vid igångsättning så jag lämnades med lite frågor. Tänkte ringa och kolla men kikar här först :)
När polar edition stängdes av pga kall temperatur så ersatte ecoel-pannan direkt med 6kw. Väldigt smidigt för då kunde jag sätta ett relativt låg maxeffekt på pannan. Går det på nått sätt att få till samma funktion nu? Känns inte så... Vill ju inte sätta 10+kw som maxeffekt på pannan när det bara behövs när värmepumpen stängt av. Nu är nedre delen av pannan avstängd och övre max 1,5kw. Kommer inte räcka när det blir - 23 och VP stänger av
Hoppas jag inte är alltför otydlig och att någon förstår vad en nybörjare menar :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecologic s + ecoair 614m
« Svar #1 skrivet: 15 september 2021, 17:51:49 »
Hur styrs din CTC 614M?
CTC Ecologic S?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonas Nordlund

  • Gäst
Jonas Nordlund
SV: Ecologic s + ecoair 614m
« Svar #2 skrivet: 21 september 2021, 06:05:45 »
Jajamän via ecologic s. Jag är numera lite tveksam till den här lösningen. Enligt installatör så "borde det funka". Lär ju märkas i vinter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecologic s + ecoair 614m
« Svar #3 skrivet: 22 september 2021, 00:01:21 »
OK, den kan tyvärr inte styra elpatron sÃ¥ dÃ¥ blir det svÃ¥rt att fÃ¥ till en bra lösning.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 594
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!