Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Hjälp med offertbeslut
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med offertbeslut (läst 1409 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
marjon
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
marjon
Hjälp med offertbeslut
«
skrivet:
13 september 2021, 12:41:06 »
Citera
Jag har fått ett antal offerter men fastnat för två av dom. Det är Thermia eller Nibe. Jag har problem att välja för jag tycker det är svårt att få nån överblick. Kan nån hjälpa till att visa vägen..
99 000:-
NIBE F2040-6 värmepump
NIBE VVM 225 innedel
Eller
90 000:-
Luft/vattenvärmepump modell Thermia ECO ITec 8 Total. Den här är konstig för jag fattar inte vad själva innedelen är för nåt eller om det är ett paket. Dom har skickat med en broschyr men jag fattar inte den heller.
I båda offerterna ingår lite småsaker som jag inte ser som en stor kostnad som t ex bortforsling och intrimning av ny samt luftning. Mitt hus är ca 100kvm fördelade på 1,5 plan
«
Senast ändrad: 13 september 2021, 12:46:05 av marjon
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hjälp med offertbeslut
«
Svar #1 skrivet:
13 september 2021, 13:19:15 »
Citera
Thermia Itec Eco har fyra olika innerdelar och i din offert finns då innerdelen som benämns "Total". Expansionskärl etc tillkommer då vid sidan av "pannan" men varmvattenberedaren ingår. Priset är ju fördelaktigt får man säga.
Vad är det för värmesystem idag? När är huset byggt? I vilken del av landet?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
marjon
Nybörjare
Karma +0/-0
marjon
«
Svar #2 skrivet:
13 september 2021, 13:29:41 »
Citera
Förlåt, jag är ny på detta så jag vet inte riktigt vad som behöver finnas med i frågan, men;
Huset är från -45, med tillbyggnad runt -98. Jag har en Nibe EVC 240, som ju har en större total vattenvolym än båda dom jag fått offert på. Jag vet inte hur jag ska tänka där heller..
Det är direktverkande el med vattenelement i övervåningen samt vattenburen golvvärme nere.
När det kommer till Thermia så undrar jag då om jag måste lägga till nåt i offerten när du säger att "Expansionskärl etc tillkommer då vid sidan av "pannan", vad betyder det?
Huset står i Huddinge, där har vi sällan kallare än -13 på vintern.
Priserna är ink ROT, vilket ligger runt 10 000:-
Så här ser Thermias offert ut:
Värmepumpen/utedelen, placeras enligt ök..
Rören med värmebärare från utedelen dras fram till innedel, som placeras enligt ök.
Luft/vattenvärmepump modell Thermia ECO ITec 8 Total, med inbyggd styr- och reglerdator,
180 liters hypersnabb varmvattenberedare, 60°C framledning, inverterkompressor, frekvensstyrd
radiatorpump samt mjukstart och 3/6/9/15 kW eltillsats, installeras och idrifttages.
I installationen ingår filterball samt flexslangar för vibrationsfri anslutning till befintligt system, arbete,
material för rördragning och elinstallation. Inbärning. Intrimning. Dokumentation för drift och underhåll
samt teknisk support.
Demontering och bortforsling av ej användbar utrustning.
Det sk avfrostningsvattnet leds vid behov bort med avloppsrör.
Markstativ ingår. Demontering av luft/luft v-pump
Pris 102 000:- inkl moms. efter ROT 89 900:-
Och NIBE:
NIBE F2040-6 värmepump
NIBE VVM 225 innedel
NIBE KVR 10-10 isolerat kondensrör med värmekabel
• Demontering och bortforsling av befintlig panna.
• Av beställare förberedd stabil uteplats där marksten läggs för att ställa utomhusdelen ovanpå.
• Installation av inomhusdel och värmepump med driftsättning mot befintligt värmesystem.
Totalsumma inkl. moms: 108 261 SEK
ROT-avdrag 9%, schablon Skatteverket: -9 743 SEK
Totalsumma inkl. moms efter ROT-avdrag: 98 517 SEK
«
Senast ändrad: 13 september 2021, 13:42:43 av marjon
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
13 september 2021, 13:55:21 »
Citera
Ok, elpanna i nuläget alltså. (Om det även finns en luftluftvärmepump kan den användas för att kyla på sommaren så det är inte självklart att den måste bort). Dimensionerande vinterutetemperatur runt Stockholm ligger runt -16 °C. Frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne? Ibland sitter det en termometer på framledningsröret ut från pannan och i andra kanske man kan hitta inställningarna på nuvarande panna för se värmekurvan som behövs. Annars får man bara chansa när man skaffar värmepump. På EVC 240 finns det en inställningsratt under displayen som visar förskjutningen +/- sedan finns en mindre röd liten ratt under frontplåten som man måste haka av. Vad visar den lilla röda för värmekurva respektive förskjutning?
Sitter det elradiatorer i del av huset "direkt-el"? Hur många? Menar du att varmvattenberedaren är större i nuvarande elpanna än de offererade? Ok, totala den volymen förstår jag du menade. Eftersom Itec är varvtalsstyrd spelar värmesystemets volym mindre roll jämfört med en annan on/off-värmepump. Nuvarande expansionskärl kanske kan återanvändas, men det är ingen stor kostnad.
«
Senast ändrad: 13 september 2021, 14:23:36 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
marjon
Nybörjare
Karma +0/-0
marjon
«
Svar #4 skrivet:
13 september 2021, 14:22:16 »
Citera
Ja, jag fattar det som att man kan låta luft/luftpumpen sitta kvar så det ska jag göra. Jag har inga el-element, tror jag fattat detta med direktverkande lite fel. Min nuvarande panna är död så den talar inte om så mycket just nu och jag kommer inte ihåg riktigt men jag tror att den legat runt 58 grader i framledningstemp på vintern.. det här kan jag dock minnas helt fel också.
Just nu lutar jag åt att välja Nibe, trots att levtiden är mycket längre på den (ca 6-7 veckor). Dom sätter in en låneberedare för 1500:- som jag kan ha under tiden. Det borde hjälpa en del tänker jag.
Thermia är det så många frågor kring som jag inte fått svar på av installatören men om jag får det så har dom levtid på ca 4 veckor. tror att dom också kan sätta in en låneberedare, ev gratis som en goodwill-grej.
vad skulle ni på forumet ha valt?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
13 september 2021, 14:31:28 »
Citera
Spelar ingen roll om nuvarande panna är "död" då det är mekaniska vred som går att avläsa på EVC 240. Finns det inte ett reservläge som går att använda utan elektroniken? Från manualen: "I reservläget är elpannans elektronikstyrning bortkopplad, sifferfönstret är då släckt. Elpatronen styrs av en separat termostat. Tillgänglig effekt vid reservläge är 6 kW. Värmeautomatiken är ej i drift, varför handshuntning krävs. Detta göres genom att trycka in shuntmotorratten och därefter vrida den till önskat läge. Max temperatur på reservlägestermostaten skall ställas in med avseende på värmesystemets max tillåtna arbetstemperatur, i samband med installation."
Har värmen varit jämn och fin i huset under åren ni bott där? Frågan är vid vilken utetemperatur du tror framledningstemperaturen legat kring 58 °C ? Den framledningstemperaturen är max vad NIBE F2040 klarar. Vad Itec Eco klarar vid minusgrader är osäkert då det bara framgår att den ger upp till 65 °C vid +7 °C ute.
Jag skulle nog valt Thermia då jag tycker den är prisvärd som ger mest för pengarna. Lite kraftigare aggregat än NIBE men svårt att säga säkert om det behövs utan veta detaljer om huset värmebehov och energiåtgång.
«
Senast ändrad: 13 september 2021, 14:45:56 av Josth
»
Loggat
marjon
Nybörjare
Karma +0/-0
marjon
«
Svar #6 skrivet:
13 september 2021, 14:52:31 »
Citera
Jag kanske mins fel om framledningstempen då.. Jag ligger på en hyfsat konstant förbrukning på 23000kwh/år dom senaste fyra åren. Dom åren har det varit bra och jämn värme, runt 19 grader på vintern, vilket jag tycker är ok då jag också eldar lite då och då. Vad gör ett kraftigare aggregat egentligen?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
13 september 2021, 15:00:49 »
Citera
Du kan mycket väl minnas rätt på temperaturen. Förr hade man oftast en hög temperatur i värmesystemen då man eldade med först kol och sedan olja. Då dimensionerade man som högtemperatursystem upp till 80°/60°, dvs 80° framledningstemperatur när det är som allra kallast på vintern, DVUT.
En kraftigare värmepump ger högre energitäckningsgrad vilket minimerar el-patronens kWh under året. Men att ha kraftigare värmepump än vad som behövs sparar knappt något men blir ofta dyrare i inköp.
Om man antar att hushålls-el är 3000 kWh/år och uppvärmning och varmvatten är 20.000 kWh/år så skulle man kunna spara runt 13.000 kWh/år med en lämplig värmepump. Total elförbrukning stannar då på runt 10.000 kWh/år istället för 23.000 kWh/år.
«
Senast ändrad: 13 september 2021, 15:21:46 av Josth
»
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3976
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #8 skrivet:
13 september 2021, 18:07:42 »
Citera
Lyft upp övre frampanelen och se vilken värmekurva som är vald, rött vred förmodligen. Med informationen vet du vilken framledningstemperatur du hade när det var kallt.
Fick du skruva på det "lättskruvade" vredet på framsidan för att reglera temperatur över året eller var det lagom om du lät det vara bara?
Tror också att reservläget borde fungera och ger dig varmvatten efter några timmar. Strömställaren har 4 lägen. Två av, ett normal och ett reserv. Annars kolla proppskåpet så ingen säkring gått.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
marjon
Nybörjare
Karma +0/-0
marjon
«
Svar #9 skrivet:
13 september 2021, 19:53:34 »
Citera
Jag har två vred, ett svart och ett grönt. Det gröna är mer som en platta som man kan vrida på mha t ex en skruvmejsel. Den översta heter "Förskjutning värmekurva" och är ställd på -1 om jag läser den rätt. Det gröna heter "Val värmekurva" och står ställd på 8 ser det ut som (två steg innan 10). Jag har haft en stabil värme över året efter jag satt in en utomhusgivare.
Pannan är trasig och går ej att laga. Det är förmodligen hål i membranet i tanken. Även om det går att laga så är den 19 år gammal, så jag vill inte lägga ut pengar på den.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
13 september 2021, 21:56:01 »
Citera
Ok, kanske skiljer färgen mellan olika årsmodeller av EVC 240 som tillverkades under många år(?) Värmekurva 8 förskjutning -1 är bra. Det betyder en framledningstemperatur på 47,5 °C vid -16 °C ute och det passar bra med de flesta värmepumpar idag. Fint att veta. Utegivaren borde varit monterad från första början. Om det är hål mellan varmvattenberedaren och manteln är det bara att skrota den.
Edit: Korrigerat framledningstemperaturen enligt NIBE diagram över värmekurvorna.
«
Senast ändrad: 14 september 2021, 09:39:16 av Josth
»
Loggat
marjon
Nybörjare
Karma +0/-0
marjon
«
Svar #11 skrivet:
14 september 2021, 08:33:32 »
Citera
Jag misstänker att allt som finns idag är bättre än den jag hade innan men vill ändå inte köpa nåt som är över eller underdimensionerat. Jag ska träffa Thermia-killen idag och det lutar åt att jag tar den offerten. Mycket tack vare snabbare leveranstider samt att dom sätter upp en gratis reservberedare under tiden jag väntar på installationen. Det har ingen annan erbjudit och det är nåt som är mycket värt då det är småknepigt att inte kunna duscha t ex.
Dom första åren i huset så fick jag gå och vrida på dom där vreden varje vinter och vår för att få till en bra temp. Tills jag hade en servicekille här och han påpekade att eftersom pannan inte hade nån utomhusgivare så trodde den att det vara -80 grader ute och jobbade därefter. Jag upptäckte att det var nåt knas eftersom den drog säkringen flera gånger i veckan ibland. Den jobbade helt enkelt för högtryck och var uppsäkrad för dåligt.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
14 september 2021, 09:36:53 »
Citera
Måste ursäkta mig, var lite trött och vindögd igår kväll och hade lite svårt att titta i NIBE's temperaturdiagram. Förväxlade kurvorna. Kurva 8 och förskjutning -1 ger bara 47,5 °C framledningstemperatur vid -16 °C ute! Det är lågt och riktigt bra. Lägre än jag kunde tro. Det betyder att det bör sitta rejäla radiatorer i huset, inte några små platta varianter(?) Om det ger en jämn temperatur om 19 °C i huset så behöver man bara öka förskjutningen till 0 eller +1 för att ha 20-21 °C inne. Vid +1 ligger framledningstemperaturen på 51 °C. Inga problem för värmepumpar att fixa det och verkningsgraden är bra.
Fint att de kan fixa att sätta upp en beredare under tiden. Det är inte så kul att vara utan varmvatten i en månad eller två. Om Thermias installatör verkar bra skulle jag också valt dem. Den här gången får de inte glömma utegivaren! En modern panna ska reglera framledningstemperaturen helt automatiskt sedan minst 30-40 år tillbaka.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Hjälp med offertbeslut
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1237
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
SörenB
pathe915
lars
T Ramsmark
TS Comfort AB
alvinpalv
jantijanti
svenske kocken
Vimpeln
Rille87
Doris
Jisse
Perfa76
Genuint
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info