Vi har precis tagit över en sommarstuga och funderar på att installera en luftvärmepump. Stugan är 78 m2 och byggd på plintgrund 600 m från havet på ostkusten. För närvarande sitter det elradiatorer i alla rum men stugan har varit kallställd på vintern av tidigare ägare. Vi vill gärna förlänga säsongen och ha möjlighet att ha underhållsvärme på för att inte riskera att rören fryser.
Isolering:
Vägg 165 mm
Tak 190 mm
Golv 95 mm
Tilluft genom ventiler i alla fönster samt tallriksventil i förrådet. Mekanisk frånluft med utsug i badrummet och teknikrummet. Fönstren är äldre och otäta så jag misstänker att det läcker en del värme där.
Längre fram kommer vi att sätta in en kamin i ett av sovrummen som då får öppen planlösning mot vardagsrum & hall. Vi kommer även att tilläggsisolera delar av bjälklaget inom kort.
Det jag letar efter är framför allt:
- Hög driftsäkerhet
- Möjlighet till underhållsvärme
- Automatisk omstart efter strömavbrott
- Bra hantering av kondensvatten (helst utan tråg och värmeslinga)
- Låg driftskostnad
- Långa underhållsintervaller (har sett att vissa pumpar kräver filterrengöring varannan vecka)
- Fjärrstyrning/övervakning
Utedelen kommer att placeras på markstativ på plintar. Bäst placering ur störningsperspektiv är alternativ 3 men det innebär lång rördragning under bjälklaget vilket inte är så bra om jag förstått det rätt. Alternativ 1 & 2 blir utanpåliggande på fasaden men med risk för att ljudnivån stör.
Jag har inte så många ställen att välja på för innedelen så frågan är hur det skulle funka att ha den över ytterdörren mtp värmespridningen?
Hittills verkar Mitsubishi LN25 lovande. För/nackdelar med att gå upp ett steg till LN35?
Alternativa pumpar?
Jag kommer att anlita en lokal installatör. Något särskilt man ska tänka på gällande installationen förutom att kolla att firman har kylcert?