0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag tror alla modeller låter en del och vill man ha tyst i rummen intill får man själv förbättra ljudisoleringen på värmepumpen om man inte har isolerade innerväggar med trippelgips på båda sidor. Finns bra materiel för bilar och båtar på t.ex. Biltema. Bara att sätta på överallt det ryms. Även viktigt att justera fötterna nertill rätt för att minska vibrationsljuden. Viktigt också att kompressorfötterna är i bra skick.
Vi hade Autoterm 190F (samma som IVT 450 och Bosch) frånluftsvärmepump tidigare, som var ganska tyst (med xtra ljud isolering av lådan) men den byttes efter några år pga ständiga reparationer. Jag tycker att Autoterm/Bosch hade väldigt dåligt kvalite på sina FLVP tidigare. Vi har nu sedan några år tillbaka en NIBE 370F som har varit tyst och mkt pålitlig. Den har en Mitsubishi kompressor som kanske förklarar pålitlighet och tyst funktion som Nibe 370F har. Det är en ny design/konstruktion jämfört med din gammal Nibe 310. Effekten är lite högre än 310, tror jag.Glömde att lägga till att vi hade en Comfort Zone FLVP innan Autoterm och den var det sämst när det gäller ljud problem. Större kompressor= högre ljud. Vi kastade ut den efter bara några veckor.