0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lådan är så tunn att den får plats ovanpå kyl och frys + att ha en distans emellan för ventilationen av baksidorna på vitvarorna,Men min erfarenhet av kyla är att den är svår att sprida runt i huset på ett bra sätt, min sitter i hallen och det blir helt klart kallast runt konvektorn.Jag brukar ställa dit en extra bordsfläkt för att vispa runt luften i huset lite mer.Riktas den mot köksdelen så blir det kallast där, men den kommer väl suga in luft från trappsidan så en viss cirkulation runt kommer det att bli.Ofta blir det ju varmt när man kör ugnen så det kanske inte blir så tokigt ändå?Tror inte köksfläkten påverkas nämnvärt, man kan ju stänga av fläkten just när man lagar mat för att inte blåsa runt matoset för mycket..
Placeringen över kyl och fryser väl ok om man har plats för ventilationen på maskinerna men blås inte ut mot köket, då blåser ni omkring matrosen vid matlagning. Där emot undrar jag om en carisma klarar det kylbehov som ni har, ca 70 m2 och mycket fönster i solläge. Ert behov an kyla borde ligga någon stans 5-7kw kyla eventuellt mer en högsommardag men med yttre sol avskärmning borde 5-7kw räcka. Köp en luft/luft ac och sätt i hallen sikta på 5kw nominell kyla. Enda nackdelen med placeringen i hallen är att den kalla luften blåser förbi soffan. Kan bli lite kyligt där när maskinen blåser. (Kanske där man vill ha det svalt och skönt iofs)Finns bra ac på ungefär dessa effekterna för typ 17 000 installerad och klar. Så prismässigt är det nog billigare än carisman med rör och tillbehör.
Kalluft vill neråt, jag har en trappa ner bredvid min frikyla, den blåser inte åt det hållet men jag upplever ändå att kylan rinner ner till hallen nere.Så blåser du mot trappan så kommer en del av kylan gå ner till souterrängvåningen, tror det är ett sämre alternativ.Det bästa vore att blåsa ut mot vardagsrummets mitt, men jag hittar inga grejer som man kan rikta utblåset med på detta sätt.Man skulle ha luftriktare av den modellen som sitter i alla bilar för att styra luftriktningen på utblåset, men det verkar inte som att nån tillverkare har sån't?