Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av LN35 Hero (med planritning)  (läst 1695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av LN35 Hero (med planritning)
« skrivet: 03 september 2021, 23:54:36 »
Tanken är att jag ska komplettera min underdimensionerade gamla BVP från 1998 med en LLVP som får hjälpa till på övervåningen och avlasta elpatron. Dessutom vore det skönt med kylmöjligheter på sommaren.
Kurvan kommer sänkas på BVP rejält för att slippa ca 50% elspets vid -15, så en viss grundvärme erhålls av radiatorer i samtliga rum.

Tänker mig denna placering för att:
  • Utedelen hamnar på norrsidan helt öppet och ganska osynligt och stör ingen.
  • Värmen och kylan hamnar primärt där man vistas dag-/kvällstid (önskvärt med svalare i sovrummen vintertid och på sommaren sover vi i ändå den svala källaren)
  • Innedelen har "kaminläge" vilket skulle hjälpa till med att kasta iväg värmen från kaminen ut i korridoren när man eldar.


Vad tror ni ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #1 skrivet: 04 september 2021, 08:20:10 »
Jag tycker det ser ut som den kommer att blåsa ut värmen rakt ner i soffan där man sitter och tittar på TV etc. Blir obehagligt att sitta i luftströmmen i längden vare sig den är kall eller varm. Jag skulle sätta innerdelen ovanför TV'n på väggen till hallen istället. Tror den värmer vardagsrummet och köket lika bra därifrån också.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #2 skrivet: 04 september 2021, 08:58:03 »
Vill du även få bra möjligheter att blåsa kyla mot sovrummen så är din placering bra .
Stora nackdelen kan vara att när den avfrostar så är innerdelen kall och det ”rinner” kall luft på den kraken som sitter under.
Ljudet är även direkt ovanför huvudet.
Luftströmmen behöver inte alltid vara bäst att skicka rakt ner så det kan fungera bra ändå .
Kanske går att montera innerdel lite mer bredvid soffan men bäst är att någon kikar på plats för att se alla förutsättningar tex inkl mått under fönster och hur möbler verkligen är placerade.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #3 skrivet: 04 september 2021, 10:13:39 »
Jag skulle sätta innerdelen ovanför TV'n på väggen till hallen istället.
Du menar med innedelen riktad mot soffan? Oavsett vilken sida om väggen du menar blir det problem med kondensslangen med montage på en innervägg.

Kanske går att montera innerdel lite mer bredvid soffan men bäst är att någon kikar på plats för att se alla förutsättningar tex inkl mått under fönster och hur möbler verkligen är placerade.
Innerdelen går givetvis att sätta lite mer närmare matbordet (en "innerdels bredd" närmare matbordet). Kändes bara så optimalt att få den blåsa rakt ovanför kaminen och få ut värmen ordentligt i korridoren.
Varför är mått under fönster intressant?
Möbler och tv är placerat exakt som på bilden idag, allt är inmåttat och anpassat efter verkligheten. Dock så kan ju eventuell ommöblering ske i framtiden så man kanske inte skall stirra sig blind på det  :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #4 skrivet: 04 september 2021, 10:17:24 »
Ok, sällan ritningar/möblering stämmer överens
Under tex fönster är om en golvmodell skulle passa men allt beroende på möblering och prio av värme respektive kyla
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #5 skrivet: 04 september 2021, 10:19:32 »
Behöver inte bli problem med fallet för kondensslangen om man monterar på innervägg. Ser ut att gå att montera med fall både till insidan och utsidan av farstun. Men bäst att någon tittar på plats först.
« Senast ändrad: 04 september 2021, 11:10:07 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #6 skrivet: 04 september 2021, 10:31:57 »
Ok, sällan ritningar/möblering stämmer överens
Under tex fönster är om en golvmodell skulle passa men allt beroende på möblering och prio av värme respektive kyla
Jag har gjort ritningen själv och måttat in allting exakt  tummenupp
Någon golvmodell är jag inte så intresserad av då det begränsar möbleringen. Vatten raddar finns under varje fönster så att placera någon golvmodell där går helt bort.

Möjligtvis skulle man kunna sätta en golvmodell mellan kaminen och väggsnutten som är mot hallen. Då får man pannrummet rakt under bjälklaget där det också finns en golvbrunn, perfekt för kondensavrinning.
Dock är jag totalt opåläst om golvmodellen, verkar vara lite ovanlig lösning.
Prisskillnad, nackdelar, fördelar?


Behöver inte bli problem med fallet för kodensslangen om man monterar på innervägg. Ser ut att gå att montera med fall både till insidan och utsidan av farstun. Men bäst att någon tittar på plats först.
Jo allt går ju att lösa med kondensslangen. Men att få luftströmmen rakt i ansiktet när man kollar på TV känns inte så kul? Är ca 5m mellan TV och soffa.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9751
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #7 skrivet: 04 september 2021, 11:25:20 »
Värmen från innerdelen blåser nästan rakt ner mot golvet för att få varma golv. 5 m bort känns det inte om fläkten styrs automatiskt. Kör man kyla och hög fläkt kanske man känner det i soffan men det tror jag är bättre än att blåsa värmen rakt ner på ovansidan huvudet, blir jobbigt i längden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #8 skrivet: 04 september 2021, 13:49:52 »
Tanken är att jag ska komplettera min underdimensionerade gamla BVP från 1998 med en LLVP som får hjälpa till på övervåningen och avlasta elpatron. Dessutom vore det skönt med kylmöjligheter på sommaren.
Kurvan kommer sänkas på BVP rejält för att slippa ca 50% elspets vid -15, så en viss grundvärme erhålls av radiatorer i samtliga rum.

Tänker mig denna placering för att:
  • Utedelen hamnar på norrsidan helt öppet och ganska osynligt och stör ingen.
  • Värmen och kylan hamnar primärt där man vistas dag-/kvällstid (önskvärt med svalare i sovrummen vintertid och på sommaren sover vi i ändå den svala källaren)
  • Innedelen har "kaminläge" vilket skulle hjälpa till med att kasta iväg värmen från kaminen ut i korridoren när man eldar.


Vad tror ni ?

Jag har exakt samma placering som du funderar på, när vi flyttade in så fanns llvp där, sen placerar vi soffan därunder.
Nu har vi kört den sparsamt och det är absolut inte optimalt då man helst inte vill sitta därunder pga ljudvolymen. Har alltid vingarna riktade rakt fram så något drag känner vi inte, vet inte om alla llvp kan blåsa rakt fram!
Det är stor skillnad på att sitta precis under eller 1.5m åt sidan så om du har den placerad sådär så får du nog sänka farten på fläkten då ni tittar på TV, jag hade nog iallafall valt det alternativet.

Nu har vi installerat annat värmesystem så den kommer bara gå som ac och då man känner sig ruggig så man snabbt och enkelt toppa värmen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av LN35 Hero (med planritning)
« Svar #9 skrivet: 04 september 2021, 20:53:44 »
Jag har nu hittat en hyffsat enkel rördragning för placering i hallen nu. Innebär att jag får öppna upp innertaket ute i farstun och ha utedelen på framsidan, men det får jag väl leva med.

Väljer jag detta alternativ är jag helt fri att välja maskin, behöver nödvändigtvis inte ha kaminläge eller andra finesser.
Dessutom garanterad fri från problem med oljud och drag vid Fredagsmyset i soffan. Möjligtvis att luftströmmen blåser undan röken från kåpan när jag steker fläsk men det kan jag väl också leva med.

Så tips på Mitsubishi eller Panasonic maskin mottages tacksamt. Behöver som sagt inte ha några finesser (gärna WiFi dock).


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!