Hej alla kunniga!
Jag är en nybliven husägare och i min närvaro har jag en CTC ecozenith i250 med en tillhörande utedel(vet ej modell) som är ifrån 2013. Använder sig endast av utegivare samt interna parametrar. Vanliga hederliga radiatorelement i tvårörssystem i en kåk från 50-talet. 1,5 plan med ca 4 meter i höjd till högsta element.
Jag har grävt runt en hel del här inne men inte lyckats hitta något bra tips på mina funderingar. Felsökningar är vardag som industrielektriker men värmesystem kan jag inget om, än.
Har nyligen haft besök av en tekniker för att åtgärda problem med expkärlet då bilventilen fastnat och släpt ut förtrycket. Manometer vandrade rejält mellan 0-1.5bar. Manometern visade då 0bar vid 38c i nedre tank när uppvärmningen var till och circpump i drift på lägsta nivå. När sedan utetemp stigit och slagit ifrån uppvärmningen så steg trycket i förhållande till tanktemp. Inga larm har funnits i enheten.
Efter denna åtgärd så vandrar nu systemtrycket betydligt mindre och istället mellan 1.2bar( vid 55c nedre tank) och 0.8bar(vid 40c nedre tank) när uppvärmningen går igång av utegivaren. Elementen är inte luftade efter teknikers ingrepp men står på fullt öppna.
Kan variationen på systemtrycket(ca 0,4bar) anses vara normalt?
Jag har även några funderingar kring optimering utav anläggningen då jag har mina misstankar om att förra ägaren har haft rätt så generösa inställningar vad gäller spetsning, kurv och lutning, vill gärna stämma av med insatta om värdena är realistiska.
Har inte driftdata att tillgå just nu men kan ordnas framåt kvällen.
Kan ni biså mig?