Jag såg att "hastighet värmebärarpump 1" tenderar att ligga på 1% hos mig, vilket (av det jag läst på forumet) indikerar på för högt flöde på pumpen som finns "bakom luckan". Står den på 3 så ska man ställa ner den till 2 eller 1 exempelvis. Så jag öppnade luckan och möttes av en lite mer uppdaterad cirkulationspump än vad Nibes manual beskriver - min pump kan förutom hastigheten även välja nån sorts regleringstyp.
Jag letade fram tillverkarens manuell för att förstå det hela, men det blev inte bättre. Pumpen stod på fabriksinställning:
III samt kurvan som kallas "konstant varvtal". Enligt manualen är denna regleringstyp:
Rekommenderas för anläggningar med konstant anläggningsmotstånd som kräver ett konstant pump- flöde.
Pumpen arbetar i tre angivna fasta varvtalssteg (I II III).
Jag ville ju få ner den till II så jag tryckte några gånger till båda indikatorerna visade
hastighet II, men då insåg jag att jag även ändrat regleringstyp, som enligt manual heter
"Konstant differenstryck Δp-c" och är:
Rekommenderas för golvvärme eller stora rörledningar och alla användningar utan föränderliga rörnätskurvor (t.ex. laddpumpar) samt för enrörsvärmesystem med värmeelement.
Regleringen håller den inställda uppfordringshöjden konstant oavsett pumpflöde.
Välj mellan tre fördefinierade kurvor (I II III).
Det känns ju mer rätt, med tanke på att jag har golvvärme i huset. Men vad säger forummedlemmarna? Titta på bifogad bild så ser ni att 2 gröna LED lyser i mitten, det är alltså indikatorn som påverkas av att man trycker på den gröna knappen på pumpen.
Länk till manual, om någon undrar, samt bild på min nuvarande inställning bifogas.