Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle en värmepump fungera för oss  (läst 4044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicke74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Skulle en värmepump fungera för oss
« skrivet: 21 mars 2006, 11:22:59 »
Vi funderar på att införskaffa oss en luft/luft värmepum men är osäker om det skulle fungera bra för oss.
Vi bor i stockholmsområdet och har en vill apå 2 plan 60 + 60 kvm med relativt öppen planlösning.
Vi har redan idag ett FTX system,termvex 480, tror jag det heter sittande på vinden
Huset är från början av 80-talet och har idag en förbrukning på ca 17.000 kw/år (inklusive hushållsel)
Uppvärmningen idag består av en elpanna från när huset var nytt (-83) samt vattenburna element i hela huset
Upplever huset som ganska tätt och välinsolerat (känns framförallt då solen lyser då det blir fort blir väldigt varmt inne.
Skulle en luft/luft värmepump vara ett bra alternativt för oss, och i sådanan fall vilken pump skulle ni rekomdera?
Hur mycket är en uppskattad besparing?
Finns det andra lösningar som skulle vara bättre för oss och som går att räkna hem?
Jag är lite orolig att FTX systemet och luftvärmepumpen skall motverka varandra eftersom värmen från värmepumpen egentligen borde vilja gå mot strömmen som FTX systemet genererar. Vi vil ju att värmen skall vandra ut i all rum och inte försvinna ut med ventialtionen. Någon som har erfarenhet av detta
Tacksam för era råd

/Niklas

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2006, 11:46:26 »
Hej,
Vi har FTX ihop med luft/luft sedan januari i år.
Det funkar bra, men vi får inte upp värmen till 2a våningen, tror det är övertryck på övervåningen pga tilluftsdonen där.
Ev. ska jag ta upp ett hål emellan våningsplanen för att trycka ner luft och på det viset få den varma luften nere att vandra upp i trapphuset.

Tvärtom så borde det vara bättre att "mata" FTX med luftvärmepumpsuppvärmd (den du...) luft.

Fast din låga förbr. idag motsäger ju lite grand en investering i en luft/luft tycker jag.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 12:28:02 »
Din besparing med L/L borde ligga på ca 4000 kw

Utloggad rolro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2006, 12:16:39 »
Hej!

Vi har ett 1,5 plans hus med dir el och ivt frånluftsvärmepump.
Vår förbrukning är idag 13900 kwh/år inkl allt, men då har vi inte så varmt på
vintrarna. Enligt testerna skulle vi tjäna på en LL-pump tror jag, dels för att kunna ha varmare på vintern och även då kyla på sommaren.

Är det ide för oss att skaffa LL-pump?

rr

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2006, 15:22:32 »
rolro....ide´alltid, men tid för avskrivning? Det är ju det som bestämmer. Tjänar gör man ju alltid men du fÃ¥r lÃ¥ng pay off ( beroende pÃ¥ hur ni handlar och hur ni installerar  ) ni har väl kanske 8000 i uppvärmning. Antag att värmepumpen klarar 85% av ert behov 6800kWh. ( antag 1 kr kWh) Antag sedan att ni sparar 50%. 3400kr+1200kr = 4600kr/ Ã¥r Tja inom 4-5 Ã¥r är den betald. ( nu upptäckte jag att ni har 1,5 plan sÃ¥ dÃ¥ blir besparingen sämre )

Utloggad rolro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2006, 22:41:20 »
hej
varför blir det sämre med 1,5 plan? värmen från pumpen i hallen går väl uppåt?

rr

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2006, 07:37:55 »
Värmen går uppåt är ju fysikaliskt riktigt men... du måste ha maskinen framför trappan och skjuta luften genom den öppna trappan till nedervåningen och sedan får du inte ut luften(värmen) i sidorummen.Tänk på att övervåningen har stora avkylande ytor. I ett plan med öppen planlösning har du möjlighet att klara 85%. OBS! Allt är relativt.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skulle en värmepump fungera för oss
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2006, 15:23:01 »
Mycket tveksam investering i dit fall.
Men du kanske kan ha litet varmare inomhus, utan att det kostar något extra.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!