Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimension av kulvert  (läst 878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimension av kulvert
« skrivet: 17 augusti 2021, 10:53:19 »
Jag ska bygga ett välisolerat garage 30m ifrån mitt hus där pumpen till jordvärmen står och tänkte dra en isolerad tvårörs PEX-kulvert mellan byggnaderna. Jordvärmeanläggningen är just nu överdimensionerad. Frågan är vilken dimension som behövs på kulverten?

Förutsättningar:

Garaget på 72m² kommer ha ingjuten 20mm golvvärme i plattan.

Garaget kommer ha ett lika stort loft uppepå som i framtiden bör kunna värmas upp av jordvärmen. Golvvärme? Radiatorer? Så långt har jag inte tänkt…

Jag vill ha möjligheten att värma allt till 20 grader även om jag kanske kommer nöja mig med lägre temp i garaget.

Räknar med en maxeffekt på 40w per m² och avrundar uppåt blir det 6kW som krävs för att värma upp allt.

Jag vill inte måla in mig i ett hörn med för klen kulvert. Vilken dimension rekommenderar ni? Räcker 2x25mm?

Mvh Amrich
« Senast ändrad: 17 augusti 2021, 10:55:50 av Amrich »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension av kulvert
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2021, 13:34:51 »
I teorin så kan det funka med 25 mm, men jag skulle nog gå upp en dimension till 32 mm.
Prisskillnaden ligger runt 1500-2000 kr extra för att gå upp i dimension på en Uponor kulvert.
Men ska du inte ha tappvatten i garaget?
72 m2 loft låter nästan som att du planerar en lägenhet där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension av kulvert
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2021, 08:14:06 »
I teorin så kan det funka med 25 mm, men jag skulle nog gå upp en dimension till 32 mm.
Prisskillnaden ligger runt 1500-2000 kr extra för att gå upp i dimension på en Uponor kulvert.
Men ska du inte ha tappvatten i garaget?
72 m2 loft låter nästan som att du planerar en lägenhet där?

Tack Carl N! Ursäkta mitt sena svar. Ja det verkar vara lika bra att gå på 32mm. Tappvatten tänkte jag dra i separat PEM.

Ja, eventuellt kan det bli någon form av gäst/tonårs-boende på loftet i framtiden.

Jag tänkte köpa kulvert från Maxitherm då många verkar föredra den framför Uponor då den har annan, bättre, typ av isolering?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimension av kulvert
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2021, 17:07:10 »
Ingen aning, men Maxitherm har bättre priser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!