Hej!
Letar efter en "optimal" CTC-lösning för vårt hus. I förra huset installerade jag en EcoZenith 550 + EcoAir och var väldigt nöjd med den lösningen. Dock kan vi fysiskt inte få in en 550 (kanske heter 555 nu?) i nya huset (flera dörröppningar som är under 70cm) så försöker hitta alternativ.
Nuvarande värmekälla är en äldre IVT bergvärmepump som börjar låta mer och mer senaste året. Förutom det så orsakar den en hiskelig massa knäppningar i radiatorsystemet när den styr om från varmvatten till radiatorslingan. Känner att jag inte vill lägga ner pengar och tid på knäpptank och förmodligen ny kompressor på en så pass (2003?) gammal enhet.
Då jag tidigare varit väldigt nöjd med CTC så tittar jag framför allt på dem som alternativ.
Men det är en jäkla röra med olika modeller. Finns många "EcoZenith" smarta tankar men de verkar variera en hel del i konstruktion och funktionalitet. Det jag egentligen är ute efter är rikligt med varmvatten (5 pers i hushållet + stort badkar) samt gradvis shuntning i radiatorsystemet så man inte åker på knäppningar. Huset är på 200 kvadrat + uppvärmd källare, med radiatorer + golvvärme. Nuvarande golvvärmestyrning funkar helt OK så även om det vore trevligt att kunna styra från samma enhet som allt annat är det inte nödvändigt. Två borrhål på 110m. Nuvarande värmepump är på 11kW så funderar på en EcoPart 400 12 eller 14kW + vad det nu blir för tank.
Pratade lite med en installatör igår och han nämnde att en möjlig lösning om man vill ha hög flexibilitet men inte kan få plats med en 555 vore EcoLogic styrenhet + en dum tank, men att det blir en dyrare lösning än en "färdig" smart tank.
Några tankar/funderingar från er? Ser ut som en EcoZenith i250 + EcoPart bergvärmepump kanske skulle gå att köra men vill inte behöva trycka på nån extra VV knapp för att få tillräckligt med varmvatten så lite osäker på om det räcker...