Hej,
Vi installerade vår F1255-16 i september 2015 och den har fungerat OK minus ett inverterhaveri efter 3,5 år (som hemförsäkringen och arctic täckte såklart). Mkt dåligt att den havererade så snabbt givetvis och enligt reparatören hade de bytt "massor" av invertrar. Dock skulle den nya vara att bättre kvalitet..
Vi värmer upp ca 220 kvm tilläggsisolerat 50-talshus i södra stockholm, 185m aktivt borrhål.
Jag känner även till att dessa maskiner haft problem med beläggningar i vv-slingan samt just inverterfel men undrar vad ni säger rent generellt gällande hållbarhet och livslängd nu när de funnits ute på marknaden i ca 8 år?
Normalt är jag emot tilläggsförsäkringar men beslut om arctics förlängning står inför dörren. Premien för första året är ca 950:- men hur mycket trappas den upp och vad har blir totalen om man köper till i 12 år som ju är max? Jag gissar på snittkostnad på 2000:- per år och därmed totalkostnad på 24 000:- för full förlängning. Kan det stämma hyfsat?
Vidare antar jag att ev fel på vv-slingan eller beredaren inte kommer täckas av tilläggsförsäkringen då det varit ett fall ang detta i allmänna reklamationsnämnden och arctic uppdaterat villkoren (de hävdar yttre påverkan pga "felaktigt" vatten).
Saken är ju som alla förstår att hela kalkylen för systemet hänger på att grejerna håller länge och att man kan lita på funktion under vinterhalvåret, tycker man hör om mycket strul från vänner och bekanta gällande bergvärmesystem.
Hur resonerar ni?