0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Verkar som du "förlorar" ca 1 ºC i Vbf-temp före resp efter ack:en
Jag har inte kollat givarna, men annars kan det nog vara så att det blir lite blandning i tanken. Tanken sitter ju som en by-pass, inte i serie.
Citat från: tipo874 skrivet 21 mars 2006, 11:05:31Jag har inte kollat givarna, men annars kan det nog vara så att det blir lite blandning i tanken. Tanken sitter ju som en by-pass, inte i serie.Hur sitter rören i tanken, nåt såhär:
Nej, jag har fyra anslutningar i min tank, uppifrån och ned:1) Radiator framledning2) VP framledning3) Radiator retur4) VP returMellan 1 o 2 och 3 o 4 är det ca 20 cm.Min installation ser ungefär ut som den på sidan 41:http://www.stiebel-eltron.com/imperia/md/content/mba/254588_33427_7932_wpf5_13_mit_wpm_ii_se.pdfJag har dock en shuntgrupp med pump till garagegolvet också.
Citat från: tipo874 skrivet 21 mars 2006, 12:45:58Nej, jag har fyra anslutningar i min tank, uppifrån och ned:1) Radiator framledning2) VP framledning3) Radiator retur4) VP returMellan 1 o 2 och 3 o 4 är det ca 20 cm.Min installation ser ungefär ut som den på sidan 41:http://www.stiebel-eltron.com/imperia/md/content/mba/254588_33427_7932_wpf5_13_mit_wpm_ii_se.pdfJag har dock en shuntgrupp med pump till garagegolvet också.Nästan samma, du cirkulerar bara mer vatten på VP sidan, det e nog anledningen till att jag har större temp-skillnad över tanken....
Jag skulle tro att det är tvärt om. Jag har laddpumpen (VP) på 1:an och den yttre cirkpumpen på tvåan. Om jag skulle ha högre flöde på VP-sidan skulle tempen på den sidan stiga mera. Hur står dina pumpar?Från början stod båda pumparna på 3:an, och då gick VP-n bara en kort stund tills tanken var full och stannade sedan. 20 minuter senare startade den igen.
Stiebel reglerar ju på returen, och givaren sitter lågt i acken, och den stannar inte förrän både radiatorsystemet och acken kommit upp i temp. Acken fylls ju uppfrån.