0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vart tar kompressorvärmen vägen? Sitter GT6 ganska nära kompressorn? Nu är GT6 uppe i 99,2 efter 25 minuter men alla andra temperaturer är oförändrade ...Är det bara att sätta en temperaturemätare på avfluften i toppen för att mäta diffen på luft in och ut?Vilken GT6 temp är OK, tar kompressorn skada om jag fortsätter köra den så här på GT6 99+ grader konstant? Efter 30 minuter, GT3:2 är 1 grad högre till 47,2 men GT3:1 är samma och GT3:3 är endast 0,2 grader högre till 45,3GT6 är uppe i 100,4 grader efter 30 minuterLäste i en annan tråd att det kan vara stopp i kondensorslingan, vad kan sådant stopp orskas av?
Jag tyckte jag såg någon skrev här i forumet att IVT 840/860 skulle sluta tillverkas? Om man även värmer t.ex. ett garage brukar man rekommendera bergvärme istället för frånluftsvärme och ni har en hög energiförbrukning nu för att vara ett modernt hus.
Det går utmärkt att köra bergvärme med frånluftsmodul som ersätter frånluftsvärmepumpen så man behöver inte byta till FTX. Frånluftsmodulen värmer brine från borrhålet lite grann och sägs motsvara 20-30 m extra borrdjup. Man kan även köra frikyla från berget på sommaren om man vill kyla. Bergvärme innebär att man måste in på tomten med en borrigg och ha en lämplig plats att borra på där man inte skadar något annat. Sedan får man fixa till trädgården på den delen av tomten. Det bör vara minst 20 m mellan borrhålen och vill man kolla på var grannarna borrat finns SGU brunnskarta, https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html. Dock är inte alla borrhål med då vissa inte blivit registrerade. Bergvärmeinstallationen tar lite mer plats än en kompakt IVT490. Lite fler rör och burkar vid sidan.