0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser ut som att den stannar för att det är varmvatten som görs eftersom ikonen med ”duschen” lyser eller tolkar jag det fel då?Mvh
detta pressostat fel har kommit nu vår/sommar.
Jag tror inte heller dåligt flöde är problemet. På min IVT-pump sitter GT9 monterad ovanför det ställe där returen från varmvattenberedaren ansluter till värmebärarröret. Troligen är det så på alla gamla IVT-pumpar. Det gör att GT9 kanske inte visar rätt värde när varmvatten bereds utan det rätta värdet är högre och differensen alltså mindre. Jag är undrande över värdet på GT6, köldmediets temperatur efter kompressorn. Är trycket i kondensorn så högt att pressostaten löser ut ska GT6 vara över 80 grader. 65 grader är hetgastemperaturen på min pump när utgående värmebärare är ca 42 grader. När min pump gör varmvatten brukar visar GT6 runt 75 grader. GT8 är då 55 grader som högst. Men ett värde på GT6 när kompressorn går är bättre, temperaturen sjunker snabbt. Jag får inte temperaturerna som redovisas att gå ihop med att högtryckspressostaten löser ut. Vad som är extra konstigt är att det inte hjälper att ställa ner varmvattentemperaturen till 43 grader.ÄR varmvattenberedaren luftad? Det är där ofta där luften samlas. Det är i och för sig ingen förklaring till varför pressostaten löser ut om GT6 och GT8 är korrekta men det skadar inte att lufta beredaren. Hur ofta inträffar felet? Hur gammal är pumpen? Det är rätt tolkat. Det är nästan alltid så att det är under varmvattenberedning som högtryckspressostaten löser ut.