Kan inte se om det var rörlig eller fast kon på bilderna och produktbeskrivningarna - Biltemas och dess motsvarighet har lagrad kon och därmed stillastående när röret pressas ut. Det funkar för enstaka jobb och noggrann inspektion efter (för leta sprickor i konen när den expanderades) men inte för yrkesbruk
Skall man ha riktig för kylrör skall konen vara fast och lite vågig i ytan och alltså snurra med när man gör konen - kort sagt den mer eller mindre masserar ut kopparen och genom att konen roterar så får man inte sprick-anvisningar längs efter konan in mot röret, som det kan lätt bli med en kon som är lagrad (dvs ej roterar med) utan där har man cirkulära 'repor' efter konens radie istället.
När konanlutningen dras åt (rejält!) skall konen kalva ytterligare lite med en smula deformation så att det i princip är metall mot metallkontakt för maximal tätning. Tätningssmörja skall inte behövas för att få upp täthet om det blivit 'lagom' deformation vid ihopdragning men har sett att det används ändå.
själv när jag höll på med vakum i den högre nivån (dvs från 0.002 mBar absoluttryck och nedåt till nära radiorörsvakum ~1*10^-8 mBar ) så vill man absolut inte ha någon 'smörja' då det gasade ut ånga och gaser hela tiden som gjorde att man inte fick upp vakum och det tar aldrig slut...
Och när man ligger på 0.002 mBar så visar sig även den minsta lilla pytteläcka i en konskarv (utan smörja) som en rätt rask tryckhöjning när kran till vakumpumpen stängs.
Kort sagt skall man får en konskarv tät så måste man arbeta noga, hög renhet när det monteras och inte försöka med halvdåliga konpressningar med antydning till sprickor i konkant och tro att det blir tät 'ändå' med 'smörja' som tätmedel, utan istället göra om tills det blir bra då det är metall mot metall som gäller om det skall täta bra. Att bygga på att smörja/tätmedel skall täta ger bara falsk säkerhet och håller inte över tiden.