0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Det här inlägget skrev jag på byggahus.se men det är kanske inte alla VP experter som är inne där så jag lägger in det här också.Jag tycker att min Nibe 360P stoppar kompressorn för ofta. Jag tror inte att det är ngt fel på maskinen men jag tycker reglersystemet inte är optimalt. Igår satt jag ock kollade på pumpen i 1 timma för att se hur den betedde sig. Det var c:a -5 ute och ingen i huset tappade varmvatten. 30 graders framledningstemp. 28 graders returtemp. Jag har GV uppe och nere (122 kvm totalt). Så här var scenariot: Kompressor igång från början T=0 min: 3 kW elpatron startar pga för låg vv-temp (c:a 48 grader). T=3 min: 4.5 kW elpatron istället. T=6 min: 6 kW T=9 min: 3+4.5 kW T=10.5 min: 6 kW T=10.75 min: 4.5 kW T=11 min: 3 kW T=11.25 min: Elpatron ur ("patron ur" med andra ord). T=25 min VVtemp för låg (c:a 49 grader). Ovan elpatron scenario upprepas med lite kortare tid med 3+4.5 kW T=35 min Patron ur. T=52 min Kompressor stoppar vid VVtemp = 50.7 grader T=63 min Kompressor startar vid VVtemp = 49.9 grader Någon minut senare börjar en ny elpatron runda, denna gång med några minuter längre tid med 3+4.5 kW. Det jag inte gillar med detta är att kompressorn är avstängd i 11 min av 63 min = 17.5 % och under den tiden slänger jag bort energi i form av varm luft rakt ut i rymden. Det bästa vore väl om kompressorn kunde gå hela tiden i det här läget ? De 2 kW som den kan tillföra räcker ju inte att värma VV vid den här utetempen (-5) så det är ju ingen risk att VV blir "för" varmt. Jag tycker att pumpens reglersystem borde kunna anpassa sig till detta, informationen måste ju finnas tillgänglig för pumpen eftersom den märker ju av att den måste gå in med elpatron när inte pumpen klarar av att värma med sina 2 kW. Kan det finnas ngt sätt att få kompressorn att gå hela tiden, eller är det jag som tänker fel och pumpens trots allt regarerar optimalt ? Vore intressant att höra från forumets experter på området. /Klein
HejTack för alla svar.Nej den frostar inte av, det skall vara en symbol på displayen då och det har det inte varit. Dessutom så har jag c:a plus 5 grader i avluften (c:a 23 grader i frånluften från rummen). Min granne har en likadan pump i ett likadant hus och den beter sig också på detta viset. Jag öppnade termostaterna på plan-2 inatt och då fick jag färre stopp (7 stopp under 12 timmar) men det är ändå för mycket tycker jag./Klein