Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Överkott av varmvatten - hur växlar jag över det till poolen?  (läst 772 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag har en Geodan markvärmepump som värmer mitt varmvatten, den får sitt inlopp från en 300l acctank som värms av en solslinga med paneler på taket, lät det vara kvar efter VP-installationen i vintras. Nu sommartid har jag alltså massor av varmvatten som inte används.

Har också en liten markstående barnpool (ca 6 kbm, 3.7m) som jag skulle vilja växla över varmvattnet till på något sätt.

Tänker mig att dra ut en slinga från varmvattnet med en retur till tanken, med en cirkulationspump som jag kör genom en värmeväxlare när jag vill värma poolen. Poolen har en egen cirkulationspump redan. Ena sidan är alltså trycksatt, den andra (poolen) inte.

Vilken typ av enkel värmväxlare (vatten till vatten) är lämplig att använda? Kan man ta något slacktat eller finns det nåt billigt att köpa?

Tips och tankar mottages tacksamt 🏊🏻‍♂️☀️
« Senast ändrad: 03 augusti 2021, 10:42:16 av Johnjohn22 »
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle koppla på mig direkt på ledningen till panelerna på taket på nått sätt, och inte gå via tanken.
En enkel lösning är 2 T-kopplingar med ett par ventiler så kan man ändra så att panelerna värmer mot poolen direkt.
Sen krävs en poolvärmeväxlare som stoppas in på rören till poolens reningspump.
Googlar jag hittar jag denna?
https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-poolvarmevaxlare-292-x-134-mm-28-kw-p37454127

Enklast är väl att förlänga slangarna till poolens cirkpump och dra in grejerna och sätta värmeväxlaren precis bredvid tanken med anslutningarna till takets paneler?

Vill du ha det hela automatiserat så blir det nått helt annat, både pris och grejer.
« Senast ändrad: 03 augusti 2021, 14:20:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle koppla på mig direkt på ledningen till panelerna på taket på nått sätt, och inte gå via tanken.
En enkel lösning är 2 T-kopplingar med ett par ventiler så kan man ändra så att panelerna värmer mot poolen direkt.
Sen krävs en poolvärmeväxlare som stoppas in på rören till poolens reningspump.
Googlar jag hittar jag denna?
https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-poolvarmevaxlare-292-x-134-mm-28-kw-p37454127

Enklast är väl att förlänga slangarna till poolens cirkpump och dra in grejerna och sätta värmeväxlaren precis bredvid tanken med anslutningarna till takets paneler?

Vill du ha det hela automatiserat så blir det nått helt annat, både pris och grejer.

Tack för svaret.

Jag skulle vilja kunna använda allt varmvatten och även VP om jag så önskar för att kunna bada även mulna dagar om jag vill. Därför vill jag koppla mig växlaren efter VV-beredaren med retur till före tanken så varmvattnet cirkulerar genom växlaren. Då skulle jag kunna köra hur jag vill. Det ska inte automatiseras.

Den värmeväxlaren kan nog funka bra, tack för länken!

Ser du några problem med ovanstående resonemang?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det som kanske skulle funka är att koppla in sig mellan utgående varmvatten på värmepumpen och ingående kallvatten till sol-tanken på samma sätt som när man kör varmvattencirkulation?
För att få nån nytta av sol-värmen måste du cirkulera varmvattnet från soltanken via värmepunmpen till värmeväxlaren och tillbaka till soltanken.
Då kommer du i första hand nyttja solvärmen och i nästa steg värmepumpen för att hålla uppe temperaturen på grejerna.
Men du behöver då en varmvattencirkpump till detta.
Sen vet jag inte hur högt tryck pool-växlaren tål, hittar inget datablad för den?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det var exakt så jag tänkte mig det hela.

Har du någon idé vad 28kW betyder gällande värmeväxlare, det finns lika 60kW för bara några kronor mer. Spelar det någon roll om den blir för stor? De är ju ändå ganska små i storlek generellt, 28kW är bara 30x14cm. 40kW 36x14cm.

Tack Carl för dina synpunkter!
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ju större växlare ju bättre, känner du att du vill lägga en slant extra på en 60 kW så gör det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!