0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla glada värmepumpsfantaster!Jag ska köpa en lvp till mitt lätt dragiga isolerade uterum om ca 25m2. Stockholmsområdet.De krav jag har är följande:Wifi styrningUnderhållsvärme ned till typ 10-15 grader10ABra värme och kyla så uterummet snabbt kan värmas upp från 10-15 grader till 20+ när man ska nyttja uterummet på vintern, samt ac på sommaren då det blir glödhett därinne om inte det är korsdrag med öppna fönster o dörrar.Jag har en mitsubishi FH35 i huset sedan tidigare, den är 100% skottsäker och levererar topp! Mao verkar kvaliteten på Mitsubishi vara mycket hög...Jag kikar nu på dessa två pumpar som är likvärdiga i pris: ca 18000:- med installationMitsubishi NinjaFT25Daikin SX25-R (kampanj så man får ett tak till utedelen på köpet)Vilken borde jag köpa?Finns något annat likvärdigt som kanske vore ännu bättre än de två ovan?Hoppas på någon som vet mer...Mvh,Hjalle
Blir ju en chansning beroende på hur isolerat uterummet är och vilka utetemperaturer som gäller när man vill använda det. Att snabbt värma upp uterummet från helt utkylt till rumstemperatur med värmepump på vintern kan man glömma. Värmepumpen behöver t.ex. kunna avfrosta och då behövs en inomhusdel som sitter i åtminstone ca 10-gradigt utrymme motsvarande underhållsvärme. För snabb uppvärmning är det bra med gasolvärmare som vardera klarar ge flera kW värme direkt.