0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Lelle skrivet 11 september 2006, 00:33:08Utedelen avsäkras med 20A 1-fas 230V. Vad drar den max i driftläge?Den största utedelen drar 12A när den går för fullt.
Utedelen avsäkras med 20A 1-fas 230V. Vad drar den max i driftläge?
Citat från: Lelle skrivet 11 september 2006, 00:33:08Säg att man har en årsförbrukning efter installationen på 12000 kWh.Det låter väldigt lite? Förbrukar man så lite så behöver man väl inte den största utedelen?
Säg att man har en årsförbrukning efter installationen på 12000 kWh.
Citat från: Lelle skrivet 11 september 2006, 00:33:08...även om det bara är första steget på 4,5 kW.Var har du hittat den uppgiften? I de broshyrer jag laddat ner står inget om olika effektsteg. Det jag hört är att om man köper till en effektvakt så kopplar den om patronen från delta till Y men det ger bara 3kw. Som jag ser det så måste man säkra upp till 25A samt rensa en fas från alla laster som inte är tillfälliga (dvs ta bort all belysning, datorer etc som kan tänkas vara på länge) och koppla in en effektvakt. Torktumlare och diskmaskin etc kan kanske ligga kvar, de går ju bara en timme åt gången. Fast jag undrar hur det funkar i praktiken? Du kan läsa mina tidigare uträkningar här:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9316.msg89809#msg89809Jag har nyligen pratat med en del installatörer och många installerar utan effektvakt. T.o.m på 16 eller 20A. Undrar om de inte kommer att få problem när Kung Bore kommer och hälsar på?
...även om det bara är första steget på 4,5 kW.
Citat från: Lelle skrivet 11 september 2006, 00:33:08Man kan aldrig komma ifrån att man har ca 1,7 gånger mer effekt att hämta i en trefaskoppling.Hur menar du då?
Man kan aldrig komma ifrån att man har ca 1,7 gånger mer effekt att hämta i en trefaskoppling.
Man utnyttjar nätet helt enkelt bättre med en trefaslast. Koppling mellan fas och nolla eller mellan två faser ger bara högre effekt pga spänningsskillanden för den senare vid lika ström .
ca95.000:- har en i butiken. Då har man 9kW el-patronen. Tar man kyla med så +2500:-
När man har en osymetrisk last så är det kanske smartare att använda en elpatron med namnet "Brukspatronen" eller andra med liknande funktion. Den har visst en effektvakt som kan koppla bort i 1-kW steg och fas för fas. Inte symetriskt som i det här fallet.
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 24 augusti 2006, 23:37:29ca95.000:- har en i butiken. Då har man 9kW el-patronen. Tar man kyla med så +2500:-Hur mycket billigare blir det utan vv-beredaren?Är det dumt att försöka byta ut beredaren mot en ack-tank med sol- och vv-slinga?
Nej, jag måste hört fel? 4,8/2,7 blir 1,7. cop=1,7 måste det väl vara!
Var hittar du de siffrorna?
Synpunkter på denna? http://www.vpgrskane.se/minichiller.htmSynd att man måste leda ut vattnet utanför huset men den är billigare än den vanliga Altherman, speciellt om man redan har vv-beredare eller ack-tank. Dessutom behöver man ingen kyltekniker för att koppla in den.
En Mini Chiller + en lös varmvattenberedare blir nog ett ekonomiskt bra alternativ för den händige.
Hej, jag (och min bror dessutom) står i begrepp att kasta ut min oljepanna - helst så fort som möjligt då jag inte gärna vill beställa mer av det svarta guldet.Under många, många veckor har jag sökt information om värmepumpar och hamnade först idag på detta intressanta forum.När jag gick och lade mig igår kväll hade jag mer eller mindre bestämt mig för ett system från Daikin, men efter att ha läst denna tråd är jag återigen osäker.Det som oroar mig är uppsäkringen och den minimala information om detta som besökande installatörer gett mig om detta. "A-vafan, det är bara och byta ut befintliga proppar och ringa elleverantören och anmäla att man gjort detta." Så enkelt är det tydligen inte...Varför detta hysch-hysch om detta. I offerterna står det, i mitt fall att det ska vara uppsäkrat till 20A huvudsäkring och framdraget 3x16A till pannrummet. I brorsans fall med den största utedelen handlar det om 25A huvudsäkring. Det är väl inte direkt gratis i årsavgift? Ingen av Daikininstallatörerna, eller ska jag kalla dem Daikinkrängarna, har lämnat en offert med "allt med i priset".Jag vill t ex ha ett pris som inkluderar demontering, skrotning och bortforslning av både oljepanna och tank. Nytt element i pannrummet måste också ingå då det inte blir spillvärme över som tidigare. Dessutom ska all nödvändig elinstallation också ingå. Alltså inget tjafs om vad man själv måste fixa. Herregud! Vi snackar ju ca 100 tusen papp! Ingen har dessutom kontrollerat status på min el. Dvs vad som kommer in i huset och vad som kommer in i pannrummet. Hur är det möjligt?Det som trots allt tilltalar mig hos Daikin är att de verkar stå för den mer eller mindre, senaste teknologin inom området.Ni som kan det här, snälla vägled mig! Om det nu inte är emot forumets regler, så tar jag även gärna emot affärsförslag via PM.Edit, tillägg. Finns det några lyckliga ägare till Daikinsystemet? Eller..?