0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
Har ni tänkt på det ,det finns i alla forum/trådar alltid en Mcgiver (som kunde göra bomber av "pärer"(potatisar) som en gammal barndomskompis till sa) .Den här trådens Mcgiver är tydligen Larryd ,jag tycker det är jättebra att du är nöjd och skrattar.Men jag tycker inte att du håller dej till sak.Man jämför alltså en Altherma installation som ÄR EN HELTÄCKANDE VÄRMEKÄLLA mot en installation av ett kompliment typ CTC Ecoair.Man säger oxå i fet stil att en l/l kvalitetsinverter har överlägsen cop.Den diskussionen är helt fel.Gissar att l/l ligger på 2,0-2,2 i årsmedelvärmefaktor som max.Althermorna som vi installerat ligger på 2,9-3,2 i årsmedelvärmefaktor ,detta är värden som till och med bergvärmepumpar får lite jobbigt med.Sen går det inte att jämföra dessa två pumpar med varann, när CTC kan lägga fram likadana siffror i årsmedelvärmefaktor då först kan man börja jämföra dom.Men det kommer aldrig att inträffa så länge dom använder det köldmediumet samt att det inte är ngn inverter och man skickar ut radiatorvattnet utanför väggen.Så nu tycker jag att vi kan koncentrera oss på Altherman och lämna CTC till den tråd där den hör hemma. Thumbsup
Citat från: vpgr skrivet 12 oktober 2008, 09:47:00Citat från: digitalrobert skrivet 10 oktober 2008, 20:08:17Citat från: coolix skrivet 10 oktober 2008, 09:39:51liknande detta menar du Är detta verkligen siffror för den vp som Hasse21 syftar på när han skriver: "Althermorna som vi installerat ligger på 2,9-3,2 i årsmedelvärmefaktor ,detta är värden som till och med bergvärmepumpar får lite jobbigt med."?Som exempel så blir COP knappt 1,5 för ett hus som behöver 8kw vid -15 och 40 ºC framledningstemperatur. Om siffrorna är korrekta så undrar jag om inte den här trådens MacGyver är Hasse21? Har ni för övrigt koll på om ni listar COP inklusive VB-pump, fläkt samt eventuell avfrostning?Jobbar du med värmepumpar Robert eller är du ännu en glad amatör ?Hur kan man ens överväga att titta på COP värden för 7/50 ?Vilket hus i detta land behöver så pass hög framledning vid +7 ?Skall man försöka sig på någon analys över huvud taget så borde det ligga närmare 7/30 , -7/40-45 , -15/50.sedan så får man multiplicera med antalet dagar dessa temperaturer sker och ta in husets effektbehov vid DUT.Först då kan man få en bild av års COP.Kör du Altherman mot golvvärme så ligger års COP på 3-3.5 och mot radiatorer på ca:2,5-2,8 inkl elpatroner.TomasLäs om läs rätt Tomas: vid -15 ute och 40 ºC framledningstemperatur ger vp:n 4,97kw och drar 2,34kw.Huset behöver 8kw låtsas vi (erkänner att det är något högt effektbehov för en L/V) och 3kw elpatron ger:7,97/5,34=1,5, dvs COP 1,5.Du uppger års-COP på 2,5-2,8 mot radiatorer och detta låter ju mer trovärdigt än Hasse21:s uppgifter.Tomas: du som är i branchen måste ha lite mer siffror och diagram på denna vp?
Citat från: digitalrobert skrivet 10 oktober 2008, 20:08:17Citat från: coolix skrivet 10 oktober 2008, 09:39:51liknande detta menar du Är detta verkligen siffror för den vp som Hasse21 syftar på när han skriver: "Althermorna som vi installerat ligger på 2,9-3,2 i årsmedelvärmefaktor ,detta är värden som till och med bergvärmepumpar får lite jobbigt med."?Som exempel så blir COP knappt 1,5 för ett hus som behöver 8kw vid -15 och 40 ºC framledningstemperatur. Om siffrorna är korrekta så undrar jag om inte den här trådens MacGyver är Hasse21? Har ni för övrigt koll på om ni listar COP inklusive VB-pump, fläkt samt eventuell avfrostning?Jobbar du med värmepumpar Robert eller är du ännu en glad amatör ?Hur kan man ens överväga att titta på COP värden för 7/50 ?Vilket hus i detta land behöver så pass hög framledning vid +7 ?Skall man försöka sig på någon analys över huvud taget så borde det ligga närmare 7/30 , -7/40-45 , -15/50.sedan så får man multiplicera med antalet dagar dessa temperaturer sker och ta in husets effektbehov vid DUT.Först då kan man få en bild av års COP.Kör du Altherman mot golvvärme så ligger års COP på 3-3.5 och mot radiatorer på ca:2,5-2,8 inkl elpatroner.Tomas
Citat från: coolix skrivet 10 oktober 2008, 09:39:51liknande detta menar du Är detta verkligen siffror för den vp som Hasse21 syftar på när han skriver: "Althermorna som vi installerat ligger på 2,9-3,2 i årsmedelvärmefaktor ,detta är värden som till och med bergvärmepumpar får lite jobbigt med."?Som exempel så blir COP knappt 1,5 för ett hus som behöver 8kw vid -15 och 40 ºC framledningstemperatur. Om siffrorna är korrekta så undrar jag om inte den här trådens MacGyver är Hasse21? Har ni för övrigt koll på om ni listar COP inklusive VB-pump, fläkt samt eventuell avfrostning?
liknande detta menar du
Hej,omfattas inte pumparna ERHQ011AA, ERHQ014AA och ERHQ016AA av 12 månaders kontroller pga F-gasförordningen? De innehåller ju mer än 3 kg gas (3,7 kg) och kan inte heller räknas som enhetsaggregat utan som platsbyggda.Vad kostar en sån årlig kontroll?Det kanske låter som om jag inte gillar Daikin, vilket inte är fallet då jag tidigare tagit upp frågan om 1-fas kontra 3-fas. Men alla fasta avgifter vare sig det är för uppsäkring eller årlig kontroll reducerar förtjänsten för pumpen och ska tas med i kalkylerna.Mvh L
Jeg har nå hatt min alterma i drift i 13mnd.Denne har gjort jobben meget bra, og har bare posetive ting å si om den.Jeg valgte den største, 8,4kw, og denne gjør jobben bra sammen med min "uorginale" Høiax el panna.Er fornøyd med den automatiske justeringen av tempraturen ihht utetemperaturen. Dette fungerer bra.Rele'ene i altermaen er derimot for støyende. Nå slår de skjelden inn, siden jeg valgte å kjøre sirkulasjonspumpen hele tiden.Dette er en løsning som fungerer bra for meg, og jeg har da stabil varme i mine badegulv.Reduksjon i el forbruk på 12mnd 11500kwt!! Uten alterma, 28500kwt, med 17000kwt, pr 12mnd.Alti i alt! Meget godt fornøyd!
Citat från: Bonzn skrivet 28 oktober 2008, 20:51:42Om man räknar med 8500kwh i hushållsel så blir det 2,35 i årsmedel-COP, inte illa. ThumbsupDet kan man väl till viss del tacka golvvärmen för.
Vad har du fått dom uppgifterna ifrån?? Sist jag kollade låg det under 3Kg!
Citat från: coolix skrivet 28 oktober 2008, 21:05:44Vad har du fått dom uppgifterna ifrån?? Sist jag kollade låg det under 3Kg!Hej, jag hittade uppgiften om 3,7 kg köldmediemängd i Daikins egen broschyr.Jag skulle inte ha något emot om det var mindre. "Less is more" som man säger....http://www.daikin.se/binaries/althermabroschyr_lr_tcm169-111692.pdf sidan 11.