0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! T.ex. NIBE F2120 med passande innermodul klarar ge värme/kyla samt varmvatten. Har man värmepump kan det dock vara svårt att räkna hem solfångare så det bör man titta noga på. Elektrisk förvärmning i FTX är väl för att motverka/hindra frysning? Ska man ha kyla/värme blir det kanalbatteri efter FTX-aggregatet men ventilationsflödet är begränsat och därmed värme/kylan som går att få ut. Ett par fläktkonvektorer ger betydligt mer kyla, eller värme om man vill det.
Komplettera ovan nämnda värmepump med SMO40 (eller SMO S40) och en lagom stor ackumulatortank/tekniktank så bör du få ditt system så du tänkt dig. Glöm inte att expansionskärl i rätt storlek, solsystem ger större variationer. Likvärdigt med vedpanna.Solfångare brukar vilja ha en ackumulatortank på 50-200 liter per kvadratmeter panel. 100 L känns rätt lagom på platta solfångare.
Tror de flesta luft/vatten-pumpar klarar kyla idag, åtminstone Nibe, Bosch/IVT och Daikin. Det som dock krävs är att installationen görs med kondensisolerade rör mellan ute- och innedel. Beroende på fabrikat kan det också krävas en extra (också den kondenssäker) ackumulatortank för kylbärare.Jag räknade lite "på en servett" när vi satte in vår värmepump, men med lång rördragning och annat sprang det iväg till mer pengar än vad det kostade att sätta in en separat luft/luft bara för kyla så i mitt fall blev det så Men det är ju snyggt att enbart ha en utedel och naturligtvis är det en mer skalbar lösning om man efterhand kommer på att man vill sätta in fläktkonvektorer i fler rum eller ett vattenbatteri i FTX:en för att kyla och avfukta tilluften.
Jag har funderat på en LLVP/våning dels för kyla och dels som backup på vintern som vi planerar att tillbringa i Asien men jag vill inte ha tre fula utedelar, det räcker med en, backuppen får ske med elpatron
Oj, den kanalvärmaren bör du byta ut eller komplettera med styrning så du kan hålla den på 0 grader eller något lägre. Den jag har tror jag man kan ställa på 0 grader med inbyggd bimetalltermostat. Det går att komplettera med styrning:https://soliduct.se/rumstermostat.htmhttps://soliduct.se/kanalgivare-tg-k330.htmOm du ska ha vattenburet:Kanalvärmare ska sitta före aggregatet.Kanalkylare ska sitta efter aggregatet.Har du bypass i ventilationsaggregatet som inte stänger av inkommande temperatur så kan du ha kyla och värmare före aggregatet, samma batteri. Det är ingen officiell lösning, men det går.
Min nuvarandeFTX är en Salda rirs 400 he eko 3.0 en produkt jag absolut inte skulle rekommendera någon att köpa, jag skulle aldrig heller rekommendera någon att köpa något som det står Salda på pga den helt värdelösa supporten i Sverige( supporten hos tillverkaren är mycket professionell) när något strular eller man behöver något, filter går ej som privatperson att köpa i Sverige, endast hos Ahlsell om man har företag.I nästa hus kommer det att bli något annat.
Varför ska kanalvärmaren sitta före aggregatet? Kommer inte växlaren då att föra över värme till luften som går ut?
Hur kan jag sätta in en styrning till värmaren i nuvarande FTX?
Sök modellnummret på google av FTX-aggregatet +filter. Du borde kunna hitta ett mer ekonomiskt och enklare sätt att får hem filter genom Polen, Tyskland eller om det var Österrike, minns inte riktigt. Men det var en rejäl lättnad vad jag hittade där.Edit: Fanns ju i Sverige? https://www.filterhuset.se/salda/rirs-400-he-eko/detaljer/salda-rirs-400-he-eko-standardfilter?gclid=Cj0KCQjw3f6HBhDHARIsAD_i3D-3U0yZ3Q5VCDKy-c9KoDB5H6rmH6u8__xNWYMMAQJuynpMPRfICOcaAv40EALw_wcBDet fanns gott om självbetjäningsinformation i alla fall:http://salda.lt/se/products/item/5637220329Exakt så fungerar det. Men du hade en roterande växlare såg jag. Hade du haft en platt växlare så behöver man en förvärmare för att inte hela återvinningen och flödet ska upphöra. Så ja, inget du behöver.Så din kanalvärmare eftervärmer tilluften när den går under 15 grader? Det är omdömesfullt egentligen. Men så länge man inte har ont av den kalla luften så behöver man inte ha någon eftervärmare kopplad. Många hushåll har en tilluftstemperatur på -20 med friskluftsventiler om det är -20 ute.Det ser ut som du har en eftervärmare i aggregatet redan, stämmer det? Den borde vara programmerbar, eller ryck ur den om det inte går stänga av den. Är den inte programmerbar så kan du styra den med det jag länkade, bara montera, universell reglerteknik som alla elektriker förstår.Alternativt ryck ur och kör vattenburen eftervärmare/kylare. Men du har lite reglerutrustning som ska fungera bra också.Du har en 0-10V-signal för universal reglering också. Om det finns användbara inställningar bakom det så är det användbart.Problemet med en kanalkylare är att du får vara försiktig med hur mycket du kyler pga kondensrisk. Men, det går att efterisolera kanalerna, men det är ett stort jobb. Kyltank, extra växlare, ventiler, givare, rör, isolering med mera för att få kylan att fungera. Förmodligen kostsamt innan man är klar. Men det går och man slipper fula luft/luft för att få pyttelite kyla via tilluften. Det är risk att du blir missnöjd med kyleffekten om du har högre krav på kyla.
Först så beställde jag filter från ett företag i Fleninge till mycket högt pris, sedan så hittade jag: https://cleanfilter.eu/sv/product/panelfiltersatsen-for-rirs-400-h-eko-3-0/?v=c562607189d7 Som har filter till mycket trevligt pris där jag beställer vartannat år.Filterhuset hade inget när jag började beställa så jag har fortsatt med Cleanfilter som leverantör till ett bättre pris.Maskinen du har fått fram hos Salda är en RIRS 400 VER EKO 3.0 inte en RIRS 400 HE EKO 3.0 skillnaden är bla att VER= vertikal och HE=horisontell, söker man på deras sida efter RIRS 400 HE EKO 3.0 så får man tyvärr svaret: "No matching products were found."Om jag förstår dej rätt så kan man vid roterande växlare skippa förvärmningen av luften helt och kylningen kommer knappast att göra nytta?Då känns det som att dragning av kylrör till fläktkonvektorer blir bästa alternativet.Du skrev tidigare:"Bifogar här en principbild på hur en Nibe F2120 luft/vatten kan dockas för kyla sommartid. Det som krävs är alltså tillbehöret ACS310, en ackumulatortank för kylt vatten samt en eller flera fläktkonvektorer. Alla rör som bär kylt vatten sommartid måste kondensisoleras."Om jag förstår detta rätt så måste jag ha 2 tankar, en för värmen från solfångarna och en till kylan?Vad behöver jag ACS310 till? Det är en frekvensomriktare.Sedan så har jag läst runt lite och lyckts att hitta FTX med: "Automatiskt byte till sommardrift (utan värmeåtervinning)" vilket jag inte har nu.
Vilken miss, men borde vara rätt lika maskiner egentligen?Förvärmning är mellan uteluft och FTX. Eftervärmning är mellan FTX och tilluft. (Komfortvärme). Inget som går sönder utan den värmen.Kylan fungerar, men den är inte värd pengarna. Konvektor av någon variant är bättre. Verkar som vissa med konvektor blir knappt nöjda, därför misstänker jag en lite kanalkylare ger knappt märkbar effekt.Ja du behöver två tankar, en för varmvattnet och en speciell kyltank. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25677/031788-8.pdfABB ACS310 är en frekvensomriktare.Nibe ACS310 är ett tillbehörskitt för kyla med F2120. Dock när jag dubbelkollar nu så verkar det bara gälla ihop med innedel från VVM dvs dyr varmvattenberedare med styrsystem, lite pumpar och ventiler. Jag ser ingen anledning till att SMO40 inte skulle funka med ACS310. Men du kanske kan kolla med Nibe så det går köra 4-rörskyla med SMO.Lite länkar som inte är till nytta:Installatörsmanual F2120:https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27528/331419-5.pdfSMO 40:https://www.nibe.eu/assets/documents/28430/639050-2.pdfACS 310: https://www.nibe.eu/assets/documents/15704/331426-1.pdfOm det mot förmodan inte går köra kyla utan VVM, så välj VVM 500. Den har solslinga och arbetstank inbyggd. Men kyltank tillkommer.Dockning:Klicka i KylaKlicka i SoltillsatsScrolla ner för mer spec om dockningen.https://proffs.nibe.se/nibedocuments/29341/M11327SV-7.html