Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Autoterm TerraMax C6 läckage på inkommande vatten
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Autoterm TerraMax C6 läckage på inkommande vatten (läst 1630 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
skrivet:
16 juli 2021, 12:53:07 »
Citera
Hej...
Har en Autoterm TerraMax C6 bergvärmepump som i sig fungerar men fick för sig igår att läcka vatten fr den inkommande vattenledningen högst upptill. Svetsen är konstaterat är slut och har svikit.
Detta har nog pågått ett tag men inte varit synligt förrän igår då vatten låg på golvet. Nu har läckan lugnat sig men förm temporärt.
Vi har enligt tekniker som varit förbi fått detta dömt att det inte går att ordna svetsen / flänsen / anslutningen.
Pannan i sig går att byta utan att behöva byta hela anläggningen så jag avvaktar på offert i nuläget på material (panna) samt jobbet at få det utfört.
Andra alternativet är att byta ut allt vilket nog är alternativet som är korrekt rent ekonomiskt i längden.
14 år gammal bergvärmepump lirar på sina sista år skulle jag tro.
Vad säger ni andra? Har ni lyckats byta pannan bara och fått det att fungera 5-10 år till? Vad skulle ni gjort i vårt läge?
Vad betalar man för att byta ut en bergvärmeanläggning(pump, mm) samt det jobb som krävs? Kostnad?
Detta är ju ytterst otrevlig överraskning mitt i sommarsemestern, men thats life.
:-D
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10212
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Autoterm TerraMax C6 läckage på inkommande vatten
«
Svar #1 skrivet:
16 juli 2021, 13:23:38 »
Citera
14 år är ju inte väldigt mycket för en bergvärmepump så skulle definitivt undersöka kostnaden för reparation om den möjligheten finns. Byter man till en ny värmepump är det risk för att det gamla borrhålet inte räcker till men de nya invertermodellerna kan i alla fall reglera ner effekten om det blir för kallt i hålet så det är bra. Då kan man prova hur långt hålet räcker och eventuellt borra ett till hål eller lägga en slinga jordvärme i ett senare skede.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #2 skrivet:
16 juli 2021, 14:10:21 »
Citera
Få en offert på att ställa en separat tank bredvid, alltså investera i en tank avsedd för bergvärmepump utan inbyggd tank. Inte alla installatörer som kan tänka sig göra det, men leta runt lite. Fördelen med det konceptet är att värmepump och tank inte bytes synkront och det ger högre besparing i längden. Det finns värmepumpar som går över 20 år utan problem.
Då kan du köra slut på din värmepump och byte värmepump först den dagen, men behålla tanken som du köper nu.
I Nibespråk heter en värmepump utan inbyggd beredare 1145 och 1155 ifall du vill läsa om det.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #3 skrivet:
16 juli 2021, 17:12:16 »
Citera
Nackdelen med separat beredare är ju att den tar plats. Men har man platsen är det ju bra.
Min vp är 24år...
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
Svar #4 skrivet:
16 juli 2021, 19:40:43 »
Citera
Vi har en liten beredare ytterlifgare på sidan om faktiskt. Dom verkar satt dit en extra innan oss. Det är en Nibe på ca 150 lit kanske...inte helt säker. Det var en rätt stor familj här innan oss.
Bifogar bild på rörets anslutning och även ett på den läcka som jag detekterat.
Verkar enligt mig som att detta skall gå att fixa enligt mig med en enkelt svetsning/fogning.
Kan man förlänga livet på denna pannan 5-15 år till så är jag supernöjd...
Vad tror ni? Skall jag testa någon annan VVS:are och se vad dom säger om att göra en lagning?
Loggat
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
Svar #5 skrivet:
16 juli 2021, 19:44:56 »
Citera
Skulle spontant vilja kapa upp plåten runt om i lämplig storlek så man kommer åt röret lätt. Frigöra lite isolering så det inte bränns upp vid lödning/svets.
Det booorde gå att få till....
Loggat
Olle61
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1481
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Olle61
«
Svar #6 skrivet:
16 juli 2021, 19:58:31 »
Citera
Man kan ju chansa, inte mycket att förlora.
Loggat
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #7 skrivet:
16 juli 2021, 20:51:16 »
Citera
Svårt att se, är det koppar mot plåt så är det säkert en silverlödning ( brukar vara det mellan koppar och stål/järn ) där och den kan förstärkas med ny silverlödning som läggs ovanpå den gamla.
Edit Silverlod heter det
«
Senast ändrad: 16 juli 2021, 21:16:06 av 25fOCUS
»
Loggat
varmdo
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 55
Karma +0/-0
Kyl och värmepumstekniker
varmdo
«
Svar #8 skrivet:
16 juli 2021, 23:49:17 »
Citera
Egen brunn?
Sällan dessa går läck i utan att det är bräckt vatten.
Självklart vill ingen göra ett jobb med garanti på en gammal tank,men kopplar man bort vb in och ut samt färskvattnet kommer man åt att löda om genom att lyfta topplåten bara godset är starkt nog att löda i
Loggat
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
Svar #9 skrivet:
17 juli 2021, 09:21:45 »
Citera
Vi har kommunalt vatten. :-)
Loggat
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
Svar #10 skrivet:
19 juli 2021, 16:50:29 »
Citera
Hej...tänkte jag skulle återkoppla lite i ärendet.
Läckaget är inte synligt just nu men finns fortf. i pannan.
Har idag erhållit en offert (endast från den firma som var och kikade på mitt läckage) på dels att byta ut endast vattenpannan samt ett totalt utbyte av hela bergvärmepumpen samt inkoppling etc.
Byte av endast vattenpannan som komponent inkl arbete, etc är 38 000:-
Utbyte av hela bergvärmeanläggningen/enheten inkl jobb landar på hela 105 700:-
varav bv-pump 76 tusen
Resterande är arbetet och material.
Hutlöst mkt pengar anser väl jag....Detta då jag VET att detta skulle gå att fixa med silverlödning.
Vad säger ni andra?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
«
Svar #11 skrivet:
19 juli 2021, 18:01:13 »
Citera
Skrev i din andra tråd. Vad är det som läcker, så det syns på utsidan, om trycket i elementen ökar så är det kört, läcka invärtes, går inte att laga.
Loggat
Sprayblob
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nibe S1255-6kw
Sprayblob
«
Svar #12 skrivet:
20 juli 2021, 08:23:52 »
Citera
Hej..
Alltså läckaget är så sjukt litet och sker enligt den bild jag postat runt inkommande vattenledningen/rörets anslutning. Man ser sprickan till höger om röret om man zoomar in.
Nu är det helt okej men kom lite vatten där då värmen tilltog här nyligen.
Enligt mig bara att putsa upp och rengöra ordentligt och sen svetsa med silverlod. Det skall hålla.
I övrigt fungerar anläggningen ju perfekt. Har aldrig haft problem med funktionen/värmefördelningen i huset.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #13 skrivet:
20 juli 2021, 10:22:18 »
Citera
Offerterna ser ut lite som väntat. Hade du plats för en till tank bredvid och tagit offert på det? Eller kanske börja rörkröka lite själv? Fina pengar att spara.
Rensar du ovansidan av pumpen och kanske lyckas lyfta bort isoleringen så borde du kunna få en rörmockare som använder gassvets eller kyltekniker. Borde väl gå på 15 tusen tusen om du lejer bort montering och demontering av att ovanpå. Iof, kanske samma arbete/mindre att ställa ner tanken på golvet för att löda. (Elkabel i toppen).
Pajar man isoleringen med vilje så går den ersätta med byggskum.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
BergAdde
Expert på värmepump
Antal inlägg: 256
Karma +0/-0
BergAdde
«
Svar #14 skrivet:
09 augusti 2021, 15:15:07 »
Citera
Köp JB weld original, stäng av vattnet kleta på.
vänta något dygn.
"Stålfiberarmerat 2-komponents epoxylim. “The Original Cold-Weld™”.
JB WELD har egenskaper som andra epoxylim helt saknar. Det är motståndskraftigt mot saltvatten, syror, bensin och andra petroleumprodukter. JB WELD är UV-beständigt och elektriskt isolerande.Tål temperaturer upp till 315°C. J-B WELD skapar en extremt stark fog och klarar att lyfta hela 278 kg /cm2 (3960 PSI) efter 24 tim totalhärdning. Härdar till en mörkgrå färg.
JB Weld"
Har lagat mycket med detta.
Annars är det lödning med silverlod som gäller.
«
Senast ändrad: 09 augusti 2021, 15:19:05 av BergAdde
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1100
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
dvolod
Josth
Panterna
Smurfen.
Shortcut
Rdx
jishi
larryd
ghupost
Kvarn
perra83
Olof-ström
EvertL
BiggerDigger
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info