Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla gammalt hus  (läst 819 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Agge80

  • Gäst
Agge80
Frikyla gammalt hus
« skrivet: 15 juli 2021, 20:35:22 »
Tjena, jag har en 30-tals-villa som varsamt skulle behöva en frikyleinstallation.

Jag har 340m aktiv borra med Nibe F1145. Och möjligheten på två ställen att suga upp luft från övervåningen till vinden, kyla den där och blåsa tillbaka ner.

Det finns två rum där jag kan kyla. I ett av sovrummen på 20 kvadrat. Och ett i vardagsrummet på 100 kvadrat.

Frågan är metod. Har någon tips på bra kanal-kylare? Och hur reglerar jag? Bara fläktfart, eller med styrning på kylslingan? Hur mäter jag temp i rummet? En dosa någon stans eller på tilluft till aggregatet.

~3,5kW kylagg i sovrummet, 6-7kW i vardagsrum? Huset är i tegel, ingen isolering. Så det är rätt temperaturtrögt.

Prislapp är inte jättejätteviktigt. Hellre rätt/bra. Vill inte ha synliga konvektorer i taket/på någon vägg.

Tacksam för tips som leder mig åt rätt håll.
/Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla gammalt hus
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2021, 08:25:09 »
Vad jag vet finns inga färdiga paket att köpa för detta så du får nog bygga detta själv.
Kolla t ex på VEAB som är rätt bra på kanalkylare.
Lägg till en kanalfläkt + varvtalsregulator + ljuddämpare.
Jag skulle reglera med bara fläkthastigheten, och manuellt, om huset är värmetrögt.
Men det går säkert att ha en termostat i rummet som slår av/på fläkt och cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!