Hej på er.
Vi sitter med offerter i knäet och försöker välja. Gällande Nibe har det inte hunnit inkomma offert skriftligt ännu, där har vi bara fått ett uppskattat pris. Nibe vill även att det räknas med noga på huset, för att veta om det behövs 8 eller 12kw. Vid 8kw ska man tydligen heller inte behöva kärl för volymförstoring. Pengarna skiljer inte mycket. Mitsubishi och CTC har lämnat billigast offerter, IVT dyrast och Nibe verkar hamna däremellan. Priset är heller inte viktigast, vi vill ha något som blir bra för vårt hus.
Huset ifråga är enplans med källare, 97+95 byggt -73 och beläget i Blekinge. Ettrörssystem, uppvärmning idag är vedeldning mot ackumulatortankar. Framledningstemp vet jag inte exakt, men brukar ha automatshunten begränsad till 55 grader om jag minns rätt. Tror sällan det gått ut över 50 grader och när det gjort det har det ofta berott på att man hamnat efter med eldningen så att temperaturen i huset hunnit sjunka.
Alt 1. CTC ecoair 614M + i255
Det argumenteras i det här fallet för att i255 passar bäst till ettrörssytem. Jag känner mig dock tveksam till varmvattenkapaciteten hos denna utan spets från elpatron, och känner mig inte tillfreds med de svar jag fått. Vi är trots allt fyra i hushållet och barnen blir större. På pluskontot finns att installatören är lokal.
Alt. 2. Nibe F2120 8 eller 12kw + vvms320/325
Som nämnt ovan så det inte färdigutrett ännu om Nibe anser att UKV behövs. återstår att se vad man kommer fram till, går kanske att säga något om alternativet ändå.
Alt. 3. IVT AirX 413 + airmodul e15.
Dyrast samt en utedel som är stor som ett hus. Installatör svår att nå. Generösa garantitider. Finns andra fördelar kanske?
Alt. 4. Mitsubishi PUID-SHWM100YAA + EHST20D-YM9D samt volymtank TC35L
Dök upp en split som joker. bra intryck av installatören. Finns nackdelar med split såsom eventuella framtida kostnader med läckagekontroller och dylikt? Dyrare/svårare att använda kyltekniker än vvsare vid framtida eventuella struligheter? Offerten är den lägsta, och maskinen har så vitt jag begriper fina siffror.
Tacksam för alla som vill analysera och nyansera.
Mvh Jonas