0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det finns viss frysrisk som måste kompenseras för med elvärme som sänker verkningsgraden.
Hej!Lite off-topic men om du har golvvärme kanske du redan tänkt på och uteslutit golvkyla?Vi har en Daikin GEO3 med aktiv kyla där den aktiva delen går ganska sällan, nu ca. 4-5kWh i veckan.Jag har skrivit om denna installation i andra trådar.Om det vore mitt hus skulle jag förbereda med slinga för kylvatten till fläktkonvektorer där man behöver dom för att sedan se om enbart golvkyla räcker till.Vi har hittills haft ett skönt inomhusklimat denna sommar med bara golvkyla, t.ex 29 grader ute, 24 grader inne.Om du har platta på mark behöver du ju inte oroa dig för ev. kondensation på golvvärmeslingorna och då kan du köra svalt vatten hela sommaren.Med vänliga hälsningar,/Arne Jonsson
Det går också köra med vattenburen kanalvärmare. Osäker på om det går break even att köra vatten dock. Elvärmarna är billiga och lätta att installera. Men klart billigare med ingen alls.Jag tycker om avfuktningsfunktionen sommartid för mycket för att vara på roterande sidan.Oj, höftade hur mycket energi som skulle gå åt via elvärmaren. Fick det till 60 kW per år. Måste ha räknat fel. Hade varit kul att köra en vinter elektrisk med elmätare för att se vad det blir egentligen via termostat någonstans -5-0 grader.
Nibe rekommenderar el-förvärmare, men jag undrar hur mycket den kommer behövas här på västkusten?Det är mest regn och 3 plusgrader på vintern Oroar mig mer för kondensproblemen jag hade med mitt gamla hus med en F750 och SAM40, tilluftsfiltret var alltid blött under höst/vinter...