0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Övre är för varma sidan och den nedre är för köldbäraren. Nedre går bara då kompressorn går (normalt sett)
Om den övre cirkpumpen är varm men det kommer ingen värme i huset så är troligen växelventilen (ventil som växlar mellan varmvattenberedning och husvärmning) trasig.
Kompressoren startet og da startet også pumpen. Men det er fremdeles ikke noe vann i den nedre sirkulasjonspumpen, det må vel være feil?
Vad visar manometern i tryck, ska vara 0,8 - 1 bar, stäng av VP och fyll på om det behövs.
Vekselventilen er den som sitter over den øvre pumpen? Jeg vet ikke om den fungerer, men jeg får trykket den ned og den spretter opp ganske kontant. Men om den veksler vet jeg jo ikke. Men det er varme i fordelerskapet så da vil jeg tro den virker?
Köldbärarpumpen ska aldrig bli varm, den ska vara kall.Det brukar inte vara nått tryck på köldbäraren så det kanske inte kommer nått vatten när du lossar skruven, hör du nått porlande ljud när kompressor-köldbärarpump går?Stoppar kompressorn på lågtryckspressostaten eller går den klart?Kolla nivån i plastkärlet bredvid värmepumpen?Läs av temperaturerna på Brine in/ut när kompressorn går?Om värmen kommer fram till fördelarskåpet men inte vidare ut i huset så är troligen problemet i fördelarskåpet.Har du golvvärme?Man brukar kunna se på styrdonen om de är öppna eller stängda?
Som Carl N säger kolla nivån i kärlet när VP står still, ökar eller minskar nivån vid start, ett foto på hur kärlet är monterat i förhållande till KB-slangar ut och VP är bra.
Kärlet bör fyllas på lite, nivån bör vara ca 2/3.Temperaturerna på köldbäraren är nog OK, har du jordvärme?Jag tror värmepumpen funkar OK.
Dette er jordvarme ja.For å fylle på mer væske så går jeg ut fra at jeg stenger ventilen jeg har under beholder og skrur av toppen for å fylle på?