Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Geo 3 fÃ¥ igÃ¥ng golvkyla  (läst 1262 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Geo 3 få igång golvkyla
« skrivet: 17 juni 2021, 11:53:43 »
Ska nu försöka att dra igång golvkylan, funkar ibland och ibland så stänger den av cirkulationspumpen.

Är det någon som har fått igång detta och kan dela med sig av vilka inställningar man behöver köra på. Helst i autoatiskt läge och bara en temperatur på innegivaren att jobba mot.

I dag kör jag med ett schema så Juni är endast kyla och en 2 punkters väderberoende kurva som skickar ut 18-16 gradig vatten när temp är från 19 grader ute

mvh

Johan

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Geo 3 få igång golvkyla
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2021, 12:45:06 »
Hej!

Jag har i annan tråd berättat lite om mitt system men tar det igen:
- villa, två plan, 185m2
- bottenvåning, golvärme, 50% klinker, 50% parkett
- övervåning, golvvärme, 20% klinker(badrum), 80% parkett
- borrdjup 200m (182m aktivt)
- bergvärmepump Daikin GEO3, egsax10da9w (aktiv kylning)
- arbetstank 100l vilket medför jag har en extra cirkulationspump för golvvärmen
- inte så mycket direkt solinstrålning
- ingen innegivare utan pannan reglerar bara på utegivaren
- juni, juli, augusti endast kyla

Jag använder en 2 punkters väderberoende kurva enligt bild.
I arbetstanken blandas kallt vatten från pumpen med returen från huset vilket leder till ca. 1-1.5 grader högre temperatur på värmebäraren ut från arbetstanken.
Under sensommaren flyttar jag upp kurvan något för att minska risken för kondensation på slingorna (daggpunkten kryper sakt uppåt ju längre sommaren går).
Jag vet inte om pannans cirkulationspump stängs av men isåfall inget jag märker av.

Enligt pumpen som driftsattes 2019-12-01 så har den levererat kyla för 1400kWh där pumpen aktivt använt 168kWh. Min gissning här är att detta beror på att den till största delen har kunnat köra passiv kyla.
Aktiv kyla behövs nog mer om du använder fläktkonvektor men vid golvkyla som ligger högre i temperatur fungerar den passiva kylningen riktigt länge, beror på det aktiva hålet såklart.

För oss fungerade golvkylan bra förra sommaren och den kommande veckan ska det bli spännande att se om den fungerar lika bra.

Med vänliga hälsningar,
/Arne Jonsson
« Senast ändrad: 17 juni 2021, 12:46:47 av arnej »

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Geo 3 få igång golvkyla
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2021, 13:43:44 »
Det är ungefär samma som jag har

Klinker bottenvåning, parkett övervåning förutom i badrummet. Det blir varmare på övervåningen, såklart så jag funderar på hur jag ska lösa det.

Det kanske är naturligt att den stänger av cirkulationspumpen när den inte kan kyla golven mer, dvs returen är nästan samma som utgående.

Bottenvåningen kyls på bra, det känns som att komma in i ett svalt hus men inte kallt.

Din kurva är snarlik min, tror jag har lite snålare temperaturspann

Utloggad arnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Geo 3 få igång golvkyla
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2021, 09:32:54 »
Hej!

Bara en uppdatering om min inställning nu när sommaren kanske är över (känns så idag).
Jag ändrade till att konstant köra ut en och samma temperatur i golvslingorna.
Nu när det har varit så varmt under en längre tid och med ett förmodligen ganska trögt system, platta på mark, så resonerade jag att det är bättre att köra konstant kyla hela tiden.
Jag ställde in 16 grader konstant och såg ingen kondensbildning under den veckan som gått (utgående temperatur från min arbetstank är 1-2 grader högre).
Under några perioder under sommaren var jag tvungen att gå upp i temperatur någon grad då jag hade kondensbildning, jag önskar att man kunde styra detta bättre.
Jag bifogar bild på hur mina RuuviTags rapporterade temperatur den 2021-07-27.

Återigen för oss fungerar golvkyla bra och kostar så lite. Daikinpumpen säger att den hittills (snart två sommarperioder) producerat kyla för 2544kWh och för det använt 287kWh.

Ha det gott!,
/Arne Jonsson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!