Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Ny luftvärmepump, mestadels som AC
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ny luftvärmepump, mestadels som AC (läst 1714 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elvias
Gäst
Elvias
«
skrivet:
11 juni 2021, 11:42:34 »
Citera
Hej! Har ett entreplan på ca 110 kvm som och sen en tillhörande nedervåning / källare. Vill kunna kyla entreplan med 3 sovrum, matsal, kök samt en toalett. Har tänkt mig att sätta fläkten ovanför ytterdörren för då är den placerad centralt med sovrummen åt höger, matsal rakt fram och kök åt vänster.
Har kollat på Samsungs Nordic Wind-free 35 och Mitsubishi LN50. Vill inte köpa en för klen så jag blir irriterad på dålig effekt. Är dem för mycket eller är det bra val?
Detta är ju lite utav en jungel.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10028
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Ny luftvärmepump, mestadels som AC
«
Svar #1 skrivet:
11 juni 2021, 11:56:15 »
Citera
Samsung har inte fått så bra recensioner vad jag känner till. Mitsubishi Electric LN50 är ett mycket kraftfullt aggregat som passar bäst i stora byggnader och mindre fabriks- och verkstadslokaler. Jag tror LN35 blir perfekt i så fall. Andra kända märken är t.ex. Panasonic, Daikin, Fujitsu, Toshiba, Mitsubishi Heavy Industries förutom Mitsubishi Electric. Det blir inte så extremt varmt i Sverige så en mellanmodell passar bra om man har persienner eller markiser.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
mikael_norberg
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
Kön:
mikael_norberg
«
Svar #2 skrivet:
11 juni 2021, 13:11:39 »
Citera
Jag fick en LN35 installerad för några veckor sedan. Jag har ca 100 kvm i boyta på det våningsplan som kyls. Kör mest på fläktläge 3 av 5 än så länge. Använder persienner för att blockera lite av solinstrålningen. Väldigt nöjd än så länge. Possitivt överraskad av MelClud, insåg inte att det var en molnlösning trots ledtråden i namnet
Loggat
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.
Elvias
Gäst
Elvias
«
Svar #3 skrivet:
11 juni 2021, 14:02:44 »
Citera
Okej okej så ni tror alltså det räcker med en LN35 istället? Gillar inte att köpa saker som precis går ann utan tar gärna lite extra bara för att vara på säkra sidan. Men om det räcker med LN35 utan problem så är det ju toppen då kommer man ner lite i pris också.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8684
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #4 skrivet:
11 juni 2021, 15:44:49 »
Citera
Om en LN35 ”räcker till” beror på tex utetemperatur, isolering, ventilation och solinstrålning.
Ska den bara användas i kyldrift så har du extra krut i LN50 men den blir mycket on/off på höst och vår så ingen höjdare i mindre utrymmen för värmedrift.
Välj LN35 om den även ska gå i värmedrift
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Elvias
Gäst
Elvias
«
Svar #5 skrivet:
11 juni 2021, 18:57:42 »
Citera
Ja som sagt köper den mest för kylning men eftersom man ändå kommer ha den så blir det väl till värme också om det rullar på bra. Rätt öppen planlösning och bra isolering har vi. Jag vill helt enkelt inte köpa en LN35 och sen känna att den kunde inte kyla ner ordentligt. Men om ni nu säger att den räcker så får jag gå på det. Som sagt är det ju rätt skönt om man slipper lägga ut mer pengar för en LN50 om den inte riktigt behövs. Nu dessa dagar har vi haft 26-27 grader inomhus och det är inte hållbart.
Loggat
Thompa71
Expert på värmepump
Stad/land: Partille
Antal inlägg: 614
Karma +0/-0
Kön:
Installatör/servicetekniker luft/luft
Thompa71
«
Svar #6 skrivet:
14 juni 2021, 18:16:23 »
Citera
Beräkning för värme ca 50watt/kvadrat
kyla ska du nog räkna med 60-70watt/kvadrat. Och ifall du har fönster åt söder/väster lägg till ca 400watt/kvadrat fönster. Rek själv att man Räknar på 70w/m2 men Lite beroende på isolering mm.
Loggat
electroluxaren
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2459
Karma +1/-0
Värmepump eller värmepumpar?
electroluxaren
«
Svar #7 skrivet:
14 juni 2021, 20:25:41 »
Citera
60W per kubikmeter luft
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 842
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
kWhalp
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info