Gör av med ca 40 m ved om året.Var inne på bergvärme,men när jag fick höra elkostnaden så var det bara att lägga ned.Kollade även med en värmepump.Likaså dyr i drift.I mitt nästa liv skall jag inte ha en utsugsfläkt som drar ut den varma goa luften ur hela huset.Gjorde en liten koll hur länge en 25 liters oljedunk räckte när jag plastade i garaget.1 dag.Huva.Nej nu har jag investerat i en riktig vedpanna.Calmar 33 med 2 x 1000 l acctankar.Och naturligtvis en 9 kw elpatron.
kap och klyv + en ny motorsåg har jag.startar upp lastmaskiner,bränner in i högen med ved,lyfter ut ca 3 - 4 m ,åker fram till kapen och rullar ned stockarna i kapen.Vaddå jobbigt.Jo det är det,måste bocka mig och plocka upp veden,så till sommaren bygger jag om lite med vedhanteringen.Från lastmaskinen till ett stort hopfällbart bord.ned i kapen.Därifrån ned i en vedtransportör upp till ett annat bord där klyven står.Rullar ned kubbarna i klyven,därifrån ned i en annan transportör rakt in i vedboden.Nackdelen med transportörerna som jag sett på marknaden,är att dom satt hjulen mitt på bandet.Lånade en maskin av min kusin för ett par år sedan(dvs klipp och transportband).Ställde in bandet i vedboden.Fy fan vilket skit.Höll inte att få ut eländet för att en massa vedbitar låg på hjulen.Likaså klippen var jag inte nöjd med.vart en massa skräpbitar som följde med in i vedboden.Så nu letar jag efter ett transportband med hjul i bakkant(var inte på det jag lånade) och det skall tåla att koppla i det ungefär på mitten så att jag kan koppla in det på en löpvagn inne i vedboden.I alla fall så är kostnaden på enbart veden 6000:-.Utan att jag räknat med inköpen av div maskiner.Alla vill räkna på kostnaden när man jämnför ved kostnaden med andra uppvärmningskostnader.För att få rätt värmekostnader så skall man räkna in alla utgifter.Börja med inköp av vedpanna,värmepump,bergvärme mm.Slå ihop totalkostnaden på ca 20 år.Vad har maskin,service mm kostat per månad.Hur länge håller en vedpanna med utrustning.Hur länge håller en Värmepump.Hur länge håller bergvärmeutrustningen.Många stirrar sig blind på just kostnaden för 1 år framåt.Sedan är jag inget slapparsel,utan gillar att hålla på med veden.Behöver inte springa i något motionsspår.Magen sväller inte.Hur varmt jag vill ha bestämmer jag.Vill jag bada i varmt vatten 20 ggr om dagen så gör jag det,utan att bry mig om några elkostnader.In med ett par pinnar bara.Först funderade jag på att köpa en ovanstående maskin,priset ligger väl på 46000:- vad jag förstått.Men kör nog ett tag till med min utrustning.Var även inne på solceller men kostnaden vart för hög,och att det inte går att få någon vinst på det.Det systemet jag tittade på kostade komplett 45000:-+ moms.Enklast är att ta 10 enkelradiga element.Måla dom svarta.Lägga dom i en isolerad låda.På med en glasskiva.Anslut slangarna.I med glykol,och vips har man billig solfångare.Varför köpa dyrt,när man kan köpa billigt.Var över till en kille som har sådant billigt system,var väl ca 2 minusgrader men solen sken.Sög tag i röret,och herrejävlar vad varm det var.Nog om det.Ha en trevlig vår alla värm/vedpumpsälskare.Ja ni övriga åxå.