0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade uppenbart inte tänkt klart vid förra inlägget för det ger frysrisk i värmeväxlaren och högre energiförbrukning.
Tack men bilden du rita är tänkt rätt ? Finns det risk att brine smiter in i värmesystemt när man växlar(och tvärtom att brine späds ut? Kanske inte gör något?
Jag tycker det ser rätt ut idag också. Säg till om något ser tokigt ut, det är viktigt att förstå hur det fungerar.Värmeväxlaren isolerar värmevattnet från övriga systemet. Vätskeblandning är så sett inte möjlig. Termisk blandning blockeras med 3-vägsventilen och ställdonet till värmeväxlaren som styrs med samma signal.Edit: Tyckte jag såg ett fel med expansionsvolymen blev isolerat, men det var riktigt ritat!Man kanske kan tyckte det ser konstigt ut att det är två rör som sitter ihop från två olika användningsområden. Men där pumpen lämnar måste den även hämta vätskan, det har inga undantag förutom systemvätskans expansion som är minimal, men kraftfull.
Aha då hajar jag, hur stor är en sådan värmeväxlare? Kan du länka någon? Sker det mycket förlust av kyleffekt när den ska kyla av vattnet där?
Enlig skissen så är det värme/kylbatteri , det går inte att ha ett till båda, det ska vara antingen värme eller kyla, det ska omöjligt VB att komma i komtakt med KB, som skissen så kommer KB att värmas.